Hopp til innhold

Solvik-Olsen mener flytilbudet er godt nok

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har fått mye kritikk etter at Widerøe vil kutte i flytilbudet blant annet i Namsos. Så langt har han nektet å svare, men mandag ble han tvunget til det.

Namsos lufthavn

Namsos ser ut til å miste kveldsflyet fra Værnes neste år, og det skaper sterke reaksjoner.

Foto: Espen Sandmo, NRK

Morten Stene

Morten Stene mener de nye flyrutene ikke er tilpasset næringslivets behov.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Fra 1. april neste år kutter Widerøe ut kveldsflyet fra Værnes til Namsos, i henhold til anbudskriteriene fra Samferdselsdepartementet.

– En katastrofe for næringslivet i Namdalen, og det første skritt på veien til å legge ned flyplassen i byen, mener lokale politikere og Morten Stene i Namsos næringsforening.

Mandag svarte Ketil Solvik-Olsen på et spørsmål fra stortingsrepresentant Arild Grande. I svaret viser han til at Widerøes nye flytilbud til Namsos og Rørvik er godt nok.

Men Solvik-Olsen skriver også at rutetilbudet kan endres hvis det viser seg gunstig for operatøren og de reisende.

Må kjøre til Værnes

– Næringslivet har jo dagmøter i Oslo, men det blir det umulig å gjennomføre med fly fra Namsos. Nå blir det heller til at de kjører til Værnes, og det ser ikke ut som om Solvik-Olsen har skjønt hvor alvorlig dette er, sier Morten Stene til NRK.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har lenge nektet å svare på spørsmål i flyrutesaken.

Foto: NRK

Både politikere og media har lenge prøvd å få samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å svare på spørsmål om konsekvensene av de nye flyrutene neste år.

– En merkelig strategi, og det kan virke som han forsøker å gjemme seg for media og lokalpolitikere, mener stortingsrepresentant Arild Grande fra Arbeiderpartiet i Nord-Trøndelag.

– Viktig sak

Arild Grande, stortingsrepresentant (Ap)

Arild Grande håper samferdselsministeren vil møte næringslivet i Namdalen.

Foto: Rita Kleven/NRK

– Dette er jo en av de viktigste sakene for næringsutvikling i hele regionen. Da er det viktig at lokale og regionale politikere får møte statsråden for å fremme og diskutere sine behov. I slike saker er det helt avgjørende å få statsråden i tale for å finne de beste løsninger for næringslivet, mener Grande.

Widerøe på sin side viser bare til kriteriene fra Samferdselsdepartementet som ligger til grunn for det tilbudet som de til slutt vant anbudskonkurransen med i oktober.

– I all hovedsak er det Samferdselsdepartementets nye krav som gjør at vi har måttet lage en helt ny rutetabell, opplyser kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.

Rammer hardt

Og det er ikke bare i Nord-Trøndelag det er stor frustrasjon over Samferdselsdepartementets anbudskriterier og Widerøes nye flyruter.

– Målet må være å få til en ny anbudsrunde med et bedre tilbud til de reisende. Også i Nord-Norge og spesielt i Finnmark er dert veldig vanskelig. Widerøe har gjort så godt de kan, men anbudet fra regjeringen var for svakt i forhold til behovene. Særlig i Finnmark kan dette få dramatiske konsekvenser, mener Arild Grande.

Fredag ettermiddag opplyste Samferdselsdepartementet til NRK at de ikke har noen planer om å bedre Widerøes rutetilbud på norske kortbaneflyplasser neste år.

– Vi har en anbudsavtale med Widerøe, og forholder oss til det, sa seniorrådgiver Tor Midtbø i departementet til NRK som heller ikke da fikk snakke med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om saken.