– Vi hadde to-tre sponsorer på gang før sesongen, men de følte det var litt for tidlig. Det ser bra ut for neste år, da er alt mer eller mindre dekket inn. Men i år må jeg legge i litt selv, ja, medgir Solberg overfor NTB.
Den regjerende verdensmesteren har tatt en klar ledelse også i årets VM, men rallycrossen koster.
– Jeg vet ikke helt hvor mye (regningen) blir, men dette er livet mitt, sier en heller avslappet Solberg.
LES: Ønsker seg 20.000 tilskuere på Lånke
Må betale millioner
Trolig må han spytte inn et par millioner, kanskje mer, for årets sesong. Solberg, som også er rallyverdensmester, håper å bli fabrikkfører, som de fleste av konkurrentene.
– Jeg har ulike planer for neste sesong. Alt handler om å skape et vinnerteam også neste år. Jeg trenger en sponsor til og har alltid en løsning på ting, sier Solberg.
LES: Her tar Solberg piruett på Hellbrua
Gjør alt selv
Men også motorveteranen merker at sponsorene stiller stadig større krav. Det betyr at Solberg må ofre verdifull tid i bilen til oppdrag for støttespillerne.
– Jeg er flink til å kombinere dette, men hadde jeg hatt et par-tre mann til, kunne alt blitt bedre. Sponsormarkedet har alltid vært en utfordring. Du må stå på og gjøre mye, men det er viktig at det ikke blir panikk. Vi prioriterer hardt på hva vi stiller opp på, alt handler om kvalitet på det vi gjør, sier Solberg.
Mener bilen er minst like god
– Promoteringen blir enklere med en fabrikk i ryggen. Nå må jeg gjøre alt selv. Jeg ser at Peugeot har et solid fabrikkteam og har bygd bilen på fabrikk i Frankrike, men jeg mener at min bil likevel er minst like god, sier Solberg.
Han er stolt over teamet sitt, men i lengden kan han ikke spytte inn flere millioner årlig for å holde seg i rallycrosstoppen. Helgens VM-runde på Lånkebanen i Stjørdal avsluttes med to heat, semifinale og finale søndag.