Hopp til innhold

Små mot store i bokbransjen

De store bokhandelkjedene er en trussel mot mangfoldet i bokbransjen, mener flere små forlag i Trøndelag

Bord med bøker av Anne B. Ragde
Foto: Ellinor Hansen / NRK

Forlegger Åsmund Snøfugl i Snøfugl Forlag i Melhus merker at det blir stadig vanskeligere å selge inn bøker til de store kjedene.

- Tidligere var det lettere å selge til å de store bohandlerne. Før kunne bokhandleren selv bestemme hvilke bøker de ville delge. Nå har jeg inntrykk av at eierne standardiserer hvike titler de skal satse på.

Mindre utvalg

Snøfugl mener utviklinga fører til mindre utvalg i bokhandlene, og at bokleserne ikke får kjennskap til de bøkene som de små forlagene gir ut.

Den samme bekymringa har forlegger Bjørg Vollan i Embla Forlag i Steinkjer.

- Noen får personer sitter og bestemmer hvilke bøker bokhandlere skal selge. Bøkene blir ofte tatt inn i et stort antall og promotert i butikkene deretter. De små forsvinner, sier Vollan.

- Mangfold viktig

Norli er den største bokhandelkjeden i landet, og markedsdirektør Arild Bjørn-Larsen sier til NRK at mangfold er svært viktig for Norli.

Han avviser derfor at de små forlagene har tøffere betingelser enn de store.

Bøkene blir kun valgt ut etter kvalitet, sier Bjørn-Larsen.

Åsmund Snøfugl mener på sin side at det er betenkelig at de tre største forlagene her til lands også eier de store bokhandelkjedene Norli, Ark og Tanum...

- Både myndighetene og samfunnet bør være klar over at det er en konsentrasjon som foregår, sier Snøfugl.

- E-boka er redningen

Sverre M. Nyrønning driver det lille Communicatio Forlag i Trondheim. Han tror e-boka vil utjevne maktkampen mellom de store og de små:

- Bokbransjen er i teknologisk utvikling. Til jul kommer de første e-bøkene. Folk kan laste ned ei bok ved hjelp av et kredittkort og en pc. Det øker muligheten for de små, Sier Nyrønning.

- Kampen er ikke håpløs. De små kjemper litt mer i motbakken enn de store, men jeg føler at vi som er små blir møtt med respekt.

Tittel viktigere enn forlag

- Folk spør ikke etter hvem som er forlaget bak ei bok, men de spør etter produktene, forfattere og titler. Bokhandlerne må ta inn det som folk spør etter, uansett om de eies av de store foreleggerne.

- Dersom Gyldendal ,som eier Ark-kjeden, bare selger Gyldendal-bøker i Ark-butikkene, vil ikke folk gå dit, sier Sverre M. Nyrønning.

Sverre M. Nyrønning

De store forlagene skaper litt hodebry for de små, mener Sverre M. Nyrønning.

Foto: Linda Bjørgan / NRK