Hopp til innhold

Timebestilling av pass er en suksess

Noen tastetrykk og timen er i boks. Ved flere politistasjoner er tida med timelange køer for å bestille pass nå historie.

Bestilling av pass

PASS I LUNSJEN? Ved Sentrum politistasjon i Trondheim kan du nå bestille time på forhånd når du trenger nytt pass. Andre politidistrikt er i gang og flere følger etter i løpet av sommeren.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

– Det var veldig effektivt. Jeg møtte opp litt før avtalt tid, kom rett inn og innen fem minutter var passet bestilt, sier Ellinor Spakmo fornøyd.

Hun og Kerstin Marianne Eide er to av mange som har benyttet seg av muligheten som i dag finnes ved politistasjonene i Trondheim, Askim, Stokke, Ski, Tromsø samt Asker og Bærum politidistrikt.

Kerstin Marianne Eide

Kerstin Marianne Eide taster inn bestillingsnummeret sitt og ti minutter senere er passet bestilt.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Ved å bestille time på nettet, slapp de det som for mange fortoner seg som et stort irritasjonsmoment før ferien kan nytes, nemlig det å tilbringe halve dagen i passkø.

– Forrige gang jeg bestilte pass var det til barna, og da satt vi lenge og ventet. Det verste var at de måtte tas fri fra skolen og gikk glipp av undervisningen, sier Spakmo.

Kerstin Marianne Eide er glad det endelig har kommet en ordning som gjør at man slipper å sitte i kø i flere timer.

– Det har jeg gjort tidligere og er glad jeg slipper i år. Det er greit å styre sin egen hverdag, også når man skal fornye passet, konstaterer hun.

– Vinn-vinn for alle

Siw Hind

– Det er ingen grunn til å vente med å bestille time. Vi garanterer at passet er i posten i løpet av 10 virkedager, sier leder ved forvaltningsavdelingen, Siw Hind.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

For tre uker siden åpnet Sentrum politistasjon i Trondheim for timebestilling på nett. Ved politistasjonene i Stokke i Vestfold og Askim i Østfold åpnet de for dette i juni i fjor.

I løpet av sommeren følger alle politidistrikt i Oslo og Akershus etter, mens Asker og Bærum politidistrikt så smått er i gang.

– Vi er veldig fornøyde. Nå går vi inn i høysesongen for utstedelse av pass, og vi ser allerede at mange bestiller timer på nett, sier leder ved forvaltningsavdelingen, Siw Hind, til NRK.

Tilbakemeldingen fra publikum er også positive.

– Folk er kjempefornøyd og vi får mye skryt. Bestiller du time til klokken halv tolv så kommer du inn da, sier Hind.

I Vestfold opplever de også pågang av folk som vil bestille time på nett, og 50 prosent av alle som skal ha pass booker nå time først.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon og gir forutsigbarhet for alle. Folk er jo vant til å bestille time hos lege og tannlege også, og det er ingen grunn til at politiet ikke skal kunne tilby det samme, sier politiinspektør Kathrine Stein, som viser til en brukerundersøkelse der 90 prosent svarer at de er fornøyd med tilbudet.

Ingen grunn til å vente

Sentrum politistasjon

Lite kø hos politiet i Trondheim i dag, men høysesongen for å fornye passet starter nå. Bestiller du time på nett unngår du lang ventetid.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Første ledige time i Trondheim er nå 26. april. Pågangen gjør at bemanningen økes, og etter påske åpnes en skranke til kun for dem som har forhåndsbestilt.

– Vi prioriterer de som har bestilt time på nett. En skranke vil likevel være åpen for drop-in-kunder, sier Siw Hind, som i likhet med sine kolleger i Stokke og Askim oppfordrer folk til å forhåndsbestille time.

Time kan bestilles en måned fram i tid, og det er også mulig å endre tidspunkt hvis det blir nødvendig. Påminnelse om timen kommer via sms, sammen med en huskeliste over hva du må ha med.

– Det er ingen grunn til å vente. Pågangen blir større for hver dag og det kan bli rift om timene, sier politiinspektør Kathrine Stein i Vestfold.

I Askim vil de fra 5. mai stenge for drop-in tre dager i uken og kun betjene de som har bestilt time på forhånd.

– Samtidig vil vi tilby veiledning til kunder som trenger hjelp til å finne fram på nettet, sier gruppeleder ved publikumsmottaket, Inger Therese Aanstad.

Blidere betjening

Ellinor Spakmo hadde ingen problemer med å fylle ut skjemaet, og kunne fra sofakroken plotte inn akkurat det tidspunktet som passet henne best.

– Jeg hadde gruet meg til å sitte i kø, men dette var en veldig bra løsning som jeg gjerne anbefaler videre, sier hun.

Fulle publikumsmottak og lange køer kan være en utfordring også for betjeningen, og Spakmo mener å kunne spore en positiv effekt allerede.

– Jeg hadde en fin opplevelse og betjeningen var veldig hyggelig. Det kan jo være de også blir mer positive nå de slipper sure kunder, ler hun.