– Hengeren var begjært avregistrert på grunn av manglende periodisk kjøretøykontroll. Selve vogntoget var overlastet. I tillegg var alle dekkene på hengeren sommerdekk, forteller inspektør i Statens vegvesen, Steinar Vist.
Dermed ble føreren ilagt en bot på 750 kroner per dekk, samt 13.000 kroner for overlast - totalt 22.000 kroner i bot.
Les også: Skulle kjøre over vidda med disse dekkene
– Som forventet
Et tyvetalls vogntog ble kontrollert i Verdal onsdag denne uka, og av de kontrollerte ble totalt to kjøretøy nektet å kjøre videre. Ifølge Vist har vegvesenet kontroller i Nord-Trøndelag hver eneste dag, og dette var en vanlig dag på jobben.
– Resultatet er som forventet, men ikke som vi ønsker. Vi vet at vi stopper slike vogntog i hver kontroll, der ting ikke er på stell.
– Har sjåførene god nok kunnskap om hvordan vogntoget skal være skodd for vinteren?
– De er fullstendig klar over kravene som stilles til vinterutrustning. Både når det gjelder type dekk, mønsterdybde og antall kjettinger som skal medbringes.
Utenlandske vogntog har blitt bedre
Ifølge Vist har utenlandske vogntog kommet seg veldig de siste årene, og han forteller at det like gjerne kan være norske sjåfører som blir stoppet - slik det var onsdag.
– De utenlandske vogntogene begynner å ha ting på stell. De har fått med seg hvordan vogntoget skal være, og da er det rart at nordmenn ikke har fått det med seg, avslutter Vist.