Soknepresten i Nidaros koste seg med den elleville omskrivingen av juleevangeliet, men lenge før helgas premiere på «Juleevangeliet - The Smash Hit Musical» var diskusjonen i gang: Er dette blasfemisk eller bare moro?
– Vi leker oss litt med de evangeliene som ble borte. Vi fremfører en tenkt versjon av et evangelium nedtegnet av en ikke så ordsterk evangelist, sa dramatiker Mads Bones til NRK i oktober.
Han har skapt forestillingen sammen med Olve Løseth og Kyrre Havdal. Trioen står også bak spel-parodien «Slaget på Testiklestad».
LES: – Jeg ser ikke blasfemien i dette
– Gud har gitt menneskene humor
– De tre som står bak dette finner på mye ålreit. Diskusjonen på forhånd om at dette er krenkende synes jeg de har lagt stein dau. Den ble vi ferdige med for 30 år siden, med Monty Pythons Life of Brian, sier anmelder i Klassekampen, Amund Grimstad, etter premieren 18. november.
Han mener stykket må vurderes etter om det er kvalitetshumor eller ikke. Trønder-Avisas anmelder Eva Myrvold sier det er uttrykksformen folk reagerer på, og at det er lov til å sette spørsmålstegn ved den.
– Men Gud har da vel gitt menneskene humor også, så vi må få bruke det. Dette var helt ok, men det er ikke sikkert det er helt klart for kirkerommet.
Ifølge Adresseavisen er andre ikke like begeistret for ordbruken i stykket.
Sokneprest: – Morsomt
Også noen av kirkens folk hadde funnet veien til teateret på premierekvelden.
– Det var en morsom gjenfortelling av juleevangeliet - med moderne avstikkere. Barnslig og tullete, men jeg lo og koste meg, sier sokneprest i Nidaros domkirke, Bodil Slørdal.
– Kan dette oppfattes som krenkende, slik noen har gitt uttrykk for?
– Ja, for noen. Men jeg tenker ikke dette er krenkende overfor religionen.
Tilsynelatende uskyldig moro til tross - Trøndelag Teater understreker selv at dette ikke er en barneforestilling.