Slik fyller du et sunt påskeegg

Med spennende nøtter, frukt og grønnsaker er det mulig å lage et sunt påskeegg.

Sunt påskeegg

Det er fullt mulig å fylle et påskeegg med ting som både er sunne og som smaker godt.

Foto: Kari Stenhjem / NRK

For de fleste betyr påskeegg sjokolade, marsipan og fargerikt smågodt. Slik trenger det ikke å være.

Vi bad Charlotte Bjørk Ingul, lege og forsker på livsstilssykdommer, fylle et påskeegg med sunne og velsmakende ingredienser.

– Jeg har tatt litt uvanlige frukter som er kjempegode. Og så må vi huske at man kan ha grønnsaker med en god sødme som appellerer til barn og da valgte jeg sukkererter. De er gode, de er artige og de passer i størrelse til små barnehender. De inneholder naturlig fruktsukker, vitaminer, mineraler og fiber som vi trenger for å motvirke for eksempel hjerte- og karsykdommer og kreft, sier Charlotte Bjørk Ingul.

Av andre grønnsaker til et sunt påskeegg anbefaler hun minigulrøtter og reddiker.

Tørket frukt, hjemmelaget marsipan

Av frukt i egget anbefaler hun physalis, fersk fiken, appelsiner, mandariner og kiwi.

– I tillegg har vi pasjonsfrukt som har artige frø med masser av smak, sier Ingul.

Ikke all fersk frukt, som eksempelvis jordbær, egner seg neppe i et påskeegg. Da kan løsningen være tørket frukt. Men da må man velge produkter som ikke er tilsatt sukker.

– Det finnes gode alternativer som ikke inneholder sukker. Her har vi valgt fristende jordbær, blåbær, bringebær og en blandet fruktsalat, sier Ingul.

Skal du ha marsipan i påskegget anbefaler hun at man lager den selv.

– Da har du kontroll på sukkermengden. Og mandler er et kjempeflott produkt som inneholder vitaminer, mineraler og eksempelvis kalsium.

Nydelige nøtter

Videre anbefaler Charlotte Bjørk Ingul usaltede nøtter. Til egget velger hun pekannøtter, macadamianøtter, pistasjenøtter, cashewnøtter og valnøtter.

– Vi har masser av nøtter og jeg er veldig glad i nøtter. De inneholder det gunstige, umettede fettet og masse energi. Hvis man sliter litt med overvekt må man spise mindre mengder. Men det er en fantastisk ting å ha med seg på tur når man behøver en energikilde og selvfølgelig også til å pakke i påskeegget, sier hun.

Mørk sjokolade

Det sunne påskeegget inneholder også sjokolade, men her er det ikke fritt fram. Sjokoladen skal være mørk.

– Det finnes mer eller mindre gunstige sjokolade. Man skal ikke spise så mye sjokolade fordi det inneholder mye sukker og det mettede fettet som ikke er så gunstig for hjerte- og karsystemet. Men velger man en mørk sjokolade med 70 prosent kakao som vi har gjort her så inneholder den masse antioksidanter. I små mengder er det et gunstig produkt man kan unne seg i påsken, sier Charlotte Bjørk Ingul.

Hun legger også rosiner i påskeegget.

– Det er en tørket frukt som er flott i en blanding med nøtter. Men man skal huske at små barn ikke skal ha mer enn en liten pakke per uke fordi de inneholder muggsopp, for ungdommer eller oss voksne spiller det ingen rolle.

Egget falt i smak

Thea Koren (13) og Mathias Lillegraven (15) fant flere godbiter i det sunne påskeegget.

– Det beste jeg fant er vel jordbærene og så er jeg kjempeglad i physalis og tørkede bananer, sier Thea.

– Jeg er veldig glad i kiwi, det synes jeg så veldig godt ut. Noen av disse nøttene så også veldig gode ut og noe av den tørkede frukten var veldig god, sier Mathias.

Sunt påskegodt

Mathias Lillegraven, Thea Koren og Charlotte Bjørk Ingul foran et bord fylt med god og sunn snacks.

Foto: Kari Stenhjem / NRK


Men er det mindre farlig å spise et usunt påskeegg etter å ha spist det sunne?

– Jeg anbefaler ikke smågodt med masse tilsetningsstoffer. Det viktige er at mindre barn spiser det sunne påskeegget først og fyller magen med det som er sunt og ikke omvendt. Sukkeret tar plass fra det barnet virkelig trenger. Og hvis de har spist et stor påskeegg med alle disse stoffene som er fantastisk gode for kroppen tror jeg ikke de har så mye plass til det som er mindre sunt, sier Charlotte Bjørk Ingul.