Hopp til innhold

Slepes ut i natt

Det havarerte hurtigruteskipet Richard With skal etter planen slepes ut av Trondheim havn og til Stavanger i løpet av natta.

Hurtigruten evakueres
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

I formiddag kom slepebåten Stadt Master for å bistå slepingen.

Sjøfartsdirektoratet har gitt seilingstillatelse for slep av skipet, men det kan først skje når slepebåten Waterbjørn fra Kristiansund Taubåtservice kommer fram til Trondheim, får NTB opplyst. Dette fartøyet skal være bistandsbåt for Stadt Master fra Stadt Sjøtransport, som har fått oppdraget med å slepe Richard With til verftet GMC i Stavanger.


Sjøfartsdirektoratet har stilt krav om to taubåter under hele slepet. - Ellers er det i seilingstillatelsen blant annet stilt krav om nøye vurdering av værforholdene og hyppige tilsyn med sikringen av den skadde propellakslingen på Richard With, opplyser kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet til NTB.

Værhindringer


- Vi er ikke så happy for værvarslene, sier Rolf Aare i Stadt Sjøtransport til NTB. Han er skipper på slepebåten Stadt Master og er forberedt på at værhindringer kan føre til forsinkelser underveis.
Med gode værforhold kan slepet fra Trondheim til Stavanger ta cirka tre døgn. Men særlig foran de åpne havstrekningene Hustadvika, Stadt og Sletta kan vind og bølger gjøre det nødvendig å legge Richard With i smulere farvann i påvente av bedre vær.
- Mellom de åpne strekningene har vi god tid til å vurdere
værforholdene, sier Rolf Aare.

Etterforskning


Sør-Trøndelag politidistrikt foretar etterforskning i forbindelse med at Richard With grunnstøtte på havna i Trondheim tirsdag morgen.
Politioverbetjent Geir Ole Momyr opplyser til NTB at etterforskningen så langt omfatter avhør av kapteinen og andre som var på brua på Richard With da skipet skulle legge til kai.


- Andre vitner er også avhørt, og en jurist skal vurdere om det
har skjedd noe straffbart, sier Momyr.

Statens havarikommisjon for transport foretar også undersøkelser
for å kartlegge hendingsforløpet. Seksjonssjef William Berteussen i Havarikommisjonen sier til NTB at dette er en sikkerhetsundersøkelse som omfatter alle berørte parter, og som ikke skal fordele skyld.

Stein ved molo


Kaptein Odd Roar Jørgensen på Richard With sa onsdag til NTB at en stein som var rast ut fra en molo, var årsak til at styrbord propell ble skadet og at dette sammen med sterk vind førte til at skipet grunnstøtte.
- Vi har hørt om de samme. Dette er også en ting vi vil undersøke, sier Havarikommisjonens undersøkingsleder, Bjørn Bratfoss, til NTB.
Havnekaptein Sigurd Kleiven i Trondheim Havn forteller til NTB at det ved enden av Ladehammeren molo ligger noen steiner under havflaten. Denne moloen ble bygd omkring år 1900. Kleiven opplyser at en blinkende lykt var satt opp for å markere steinene der moloen skrår mot sjøbunnen.
Hurtigruta tok den, sier Sigurd Kleiven.
Han vet ikke om noen andre steiner ved denne moloen. Men dette skal dykkere undersøke.