Hopp til innhold

Slår tilbake mot E6-kritikk: Nå lover Solvik-Olsen dobbeltspor i Trøndelag

Samferdselsministeren avviser at han gir fra seg styringa over E6-utbyggingen i Trøndelag. Samtidig lover han at dobbeltsporet jernbane nord for Trondheim kommer fra 2023.

Samferdselsministeren avviser at han gir fra seg styringa over E6-utbyggingen i Trøndelag. Samtidig lover han at dobbeltsporet jernbane nord for Trondheim kommer fra 2023.

LOVER DOBBELTSPOR: – Det er allerede blitt bevilget penger til planlegging, og det kommer til å bli bygget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om dobbeltspor for jernbanen nord for Trondheim (t.h.) fra 2023.

Debatten har gått varmt om utbyggingen av E6 øst mellom Ranheim og Stjørdal denne uka.

SVs gruppeleder i Trondheim, Ottar Michelsen, var tirsdag svært kritisk til samferdselsdepartementet og veiselskapet Nye veier AS.

– At de overlater denne typen beslutninger, som går på trafikkprioriteringer, trafikksikkerhet og slikt, til et selskap som jeg oppfatter som utenfor normal demokratisk styring – det er for meg helt hinsides, sa Michelsen til NRK tirsdag, og fikk langt på vei støtte fra Arbeiderpartiets Geir Waage.

– Tullete

Ottar Michelsen fra SV i Trondheim

MENER SOLVIK-OLSEN HAR ABDISERT: – Jeg synes det er et paradoks at samferdselsministeren egentlig har abdisert i denne saken, sa SVs Ottar Michelsen tirsdag.

Foto: Geir Wennberg / NRK

Sjefen i Nye veier AS, Ingrid Dahl Hovland, sa nylig at strekningene nord for Trondheim bør prioriteres først, altså før E6 sør for byen. Men lokale politikere vil også ha et ord med i laget. Hovland sa på sin side at uttalelsen «Vi bygger veier, dere er politikere».

– Jeg synes det er et paradoks at samferdselsministeren egentlig har abdisert i denne saken, sa SVs Michelsen.

Den påstanden er Solvik-Olsen grunnleggende uenig i.

– Tvert imot. Dagens regjering har sagt at vi skal bygge både E6 nord for Trondheim, og sør for Trondheim. Det er noe mange har ønsket i mange tiår – ja, 40–50 år. Nå skjer det faktisk, og da er det veldig rart å få protester fra dem som styrer lokalt, sier Solvik-Olsen til NRK.

E6 øst, ved Reppekrysset
Foto: Geir Wennberg / NRK

Nye Veier ser nå ut til å bestemme av utvidelse østover fra Ranheim til Værnes blir prioritert på E6 i Trøndelag. Ministeren kjøper ikke påstanden at det skjer uten demokratisk kontroll.

– Det er helt tullete å si at dette ikke er en demokratisk forankret prosess. Nye veiers portefølje er vedtatt i Stortinget. Vi skal bygge mer helhetlig, og ikke stykkevis og delt som Ap har holdt på med tidligere, fastslår Solvik-Olsen.

Dobbeltspor

Men kritikere er opptatt av at politikken blir sett i sammenheng med eksempelvis jernbanen. De ønsker seg penger til dobbeltspor nord for Trondheim.

Dobbeltsporet jernbane fra Trondheim til Stjørdal og videre til Åsen ligger ikke inne i nåværende Nasjonal transportplan (2014-2023). Det kommer en ny Nasjonal transportplan våren 2017, og samferdselsministeren lover nå at dobbeltspor nord for Trondheim blir et prioritert prosjekt der.

– Vi er allerede i gang med å jobbe for dobbeltspor. Vi skal elektrifisere linjene, og har allerede sørget for at det er flere avganger på Trønderbanen enn da vi overtok, sier Solvik-Olsen.

– Men blir det dobbeltspor?

– Det vil bli dobbeltspor også. Det er allerede blitt bevilget penger til planlegging, og det kommer til å bli bygget, svarer samferdselsministeren.

– Når?

– Målet er innen 2023, sier Solvik-Olsen.