Hopp til innhold

Slakter veiplan i Trondheim

Statens Vegvesen kommer med en bredside mot trafikkplanleggingen i Trondheim kommune. Vil ha veiprising i sentrum.

Kø på omkjøringsveien i Trondheim
Foto: Morten Karlsen / NRK

Statens Vegvesen frykter for store uløste trafikkproblemer i Trondheim i framtiden. De slakter den vedtatte transportplanen.

- Den tar alt for lite hensyn til kollektivtrafikk og gang- og sykkelveger, sier distriktssjef i Statens Vegvesen, Ingvar Tøndel.

Frykter trafikkaos

Det er i bladet Vegen og vi at Statens Vegvesen fyrer av mot Trondheim kommunes trafikktenkning.

- Vi risikerer at de grunnleggende trafikkproblemene i landets tredje største by forblir uløste i overskuelig framtid, sier Tøndel.

- Vi har fått en reell økning på 10 prosent etter bomringen. Det påvirker trafikkbildet generelt, og iallfall knyttet til kollektivtrafikken så ser vi at den har blitt mer hindret gjennom at trafikken har økt, fortsetter Tøndel.

Bussene taper

Det hjelper ikke med Nordre avlastningsveg og andre hovedvegløsninger i seg selv. De får flere biler til å slippe glattere gjennom enkelte steder i en periode, men det tetter seg til om trafikkveksten ikke stanses, skal vi tro Vegvesenet.

- Worst case, så klarer vi ikke gi det tilbudet til publikum som de ønsker i forhold til kollektivtrafikk, og da vil denne tape og vi risikerer at flere vil velge egne biler, sier Tøndel.

Foreslår veiprising

Politikerne i Trondheim vedtok i 2004 at snittfarten for bussene på de viktigste rutene skal øke med 20 prosent.

Vegvesenet mener farten tvert om er redusert med 10 prosent. De anbefaler utvetydig negative tiltak som får en del politikere til å fryse på ryggen. Veiprising. Bilisten bør betale for å kjøre i sentrum og mest når trafikken er størst.