Da Statens naturoppsyn (SNO) skulle ut på oppdrag i Budal i Midtre Gauldal sist lørdag, oppdaget de at skuterhengerne deres var låst igjen med wire. I tillegg var det løsnet hjulbolter på en av tjenestebilene deres.
– Politiet måtte klippe opp wirene for å få ut skuterne. I tillegg så vi at flere hjulmuttere på en av bilene hadde en annen farge. Disse var «tilfeldigvis» også løse, sier Ole Morten Sand, ansvarlig for tilsyn med motorferdsel i SNO Trøndelag.
Selv om Sand er godt kjent med både ulovlig kjøring og villmannskjøring, ble han overrasket over sabotasjen.
– Ja, jeg blir det. Når de begynner å hindre oss i å gjøre jobben vår, blir det en litt annen alvorlighetsgrad. Vi er jo ikke ute etter å ta noen. Vi vil bare ha dette i lovlige former.
Men dette er ikke første gang SNO Trøndelag opplever hærverk på utstyret sitt. I fjor ble bildekkene deres skåret opp i Soknedal. Det samme har tidligere skjedd i Selbu. Også andre steder i landet har noen ødelagt dekk og løsnet muttere på SNOs biler.
– Noen få som ødelegger for mange
Såkalt fornøyelseskjøring er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge. Etter en lovendring i 2015, kan kommunene likevel tillate egne snøskuterløyper for slik kjøring. Trøndelag har flere godkjente løyper, men ingen i for eksempel Budal, hvor helgas sabotasje ble utført.
– Vi ser jo at det selges flere og flere skutere, og de vil jo bli brukt. I fjor hadde vi en «all time high» hva ulovlig kjøring angår. Det er ennå tidlig i denne sesongen, men tipsene ramler inn, sier naturoppsyn Sand.
Han sier mange er glad for at SNO utfører kontroller, for de ser at skiløyper og turområder blir kjørt i stykker. Sand understreker at det er små miljøer som ødelegger for de mange.
– Jeg har sett litt på kommentarfeltene på sosiale medier, og det ser ikke ut som de som gjør hærverk får så mye forståelse blant allmenheten.
Hindring av offentlig tjenestemann
– Ulovlig skuterkjøring er én ting, men det er ille når folk begynner å sabotere for de som skal kontrollere, sier leder i Gauldal politistasjonsdistrikt, Ole Petter Rustad, til NRK.
Jourhavende jurist i Trøndelag politidistrikt Hanne Sivertsen Berg bekrefter at politiet har anmeldt saken, på vegne av SNO.
– Anmeldelsen går på hindring av offentlig tjenestemann, siden hengerne med skutere inni var låst igjen, sier hun.
Mandag formiddag var selve etterforskinga ennå ikke i gang.
Fulgte sporene og tok gjerningsmennene
Sabotasjen i Budal er ikke den eneste snøskutersaken politiet i Trøndelag har hatt i helga. Samme dag anmeldte SNO to personer for ulovlig skuterkjøring i Flåmarka i Melhus. En forsøkte å stikke av fra kontrollen, og fikk skuteren inndratt.
Søndag fulgte politiet opp tips om ulovlig skuterkjøring i utmark fra Kvål i Melhus. Patruljen fant sporene, og fulgte dem ned til bebyggelsen.
Der sammenliknet de sporene i snøen med beltene på skuterne de fant. To unge menn ble anmeldt for kjøring i utmark og kjøring uten gyldig førerkort.
Begge er avhørt, og begge har erkjent straffskyld.
Ikke nok ressurser
Ansvarlig for tilsyn med motorferdsel i SNO Trøndelag, Ole Morten Sand, sier de langt ifra har nok ressurser i forhold til oppgavene sine.
De prioriterer hvilke områder de skal kontrollere i samarbeid med politiet og Statsforvalteren.
– Slik det er nå, foregår det mye. Vi kunne holdt på døgnet rundt. Vi synes det er veldig viktig å prøve å følge opp tipsene vi får.
Det kan være vanskelig å vurdere hvor et skuterspor går, og om det er ulovlig. Da hjelper det godt med oversiktsbilder fra småfly eller helikopter: