NRK Meny
Normal

Skråblikk på Hitlers veg til makt

Hitlers vei til makta framstilt på overraskende, lekent, forførende og samtidig med alvorets skygger på plass. Arturo Ui på Trøndelag Teater er en opplevelse på flere nivå.

Arturo Ui, Trøndelag Teater

Foran: Kristofer Hivju (Givola), Ole Christian Gullvåg (Giri) og Cici Henriksen (Dockdaisy). Bak: Mads Bones (Ernesto Roma) og Hans Petter Nilsen (Arturo Ui)

Foto: G T Nergaard

Scenen er åpen, litt dyster med store elementer, et anleggsområde, en følelse av at noe er på gang, noe ikke helt forklarbart. Litt på sida kommer en anleggsarbeider og forteller, på muntert vis hva dette er.

En forklaring

Vi får forhistorien forklart på Marianne Meløyvis. Etter hvert kommer aktørene skridende. Ordføreren som motvillig men ubønnhørlig lar seg korrumpere, blomkåltrusten som sliter med pengemangel, gangsterne med Arturo Ui i spissen.

Det er Ingen grunn til tvil. Dette er et rått skråblikk på nazistenes spill i Tyskland i krisetida i 1933. Her lagt til grønnsakmarkedet.
Bertolt Brecht har gitt et treffsikkert manus, på sin særegne måte, med humor og ironi.

Dette et skuespill der det fra første øyeblikk er klart at ingen skal være ekte mennesker. Det er et spill, ei framstilling. Et muntert kåseri om virkelighetens tragedie.

Trøndelag Teater tolker etter mitt syn det brechtske glimrende også denne gang.

Marianne Meløy (Skuespilleren) og Hans Petter Nilsen (Arturo Ui)

Her får Arturo opplæring i telekunst og framføring (Han sliter med talefeil)

Foto: G t Nergaard

Forsterker stykket

De overrasker, de er presise, de gjør det aktuelt, de fyller avstandene i tid fra dette ble skrevet og fram til i dag på en fortreffelig måte. Her er det store spillet og de små detaljene satt sammen på en måte som gir stykket den styrken det fortjener.

Det er til å le av og til å grunne på. Lett og tungt i ett. Regi og scenografi og effekter er godt tenkt ut. Til tider dristig og riktig.

Historien er festlig dyster, uten at den motsetninga svekker påvirkningskraften. Det er mye å ta tak i. Stykket minner oss på at altfor få ville se hva som var i ferd med å utspille seg i den ferske Weimar-republikken i krisetid.

En middelklasse, blomkåltrusten i krise på jakt etter makt, politikere uten midler og styrke, maktens herrer med utpressing, vold, terror, løgn og bedrag som verktøy. Er det ingen som ser hva som skjer, spurte Brecht.

Hans Petter Nilsen (Arturo Ui)

Hans Petter Nilsen (Arturo Ui)

Foto: G T Nergaard

Står støtt

Arturo Ui i Trøndelag Teaters versjon gjentar spørsmålet på en måte som tåler gjensyn.

Andre akt hadde riktignok hatt godt av litt mer tid, spør du meg, men uansett.
Her er det mye å legge merke til. Finurlig. En takk tik Arturo selv, framført av Hans Petter Nilsen.

Ikke for det, her skal alle ha applaus minst en gang. Jeg tror til og med forestillinga kommer til å vokse fra kveld til kveld, Teamet trives, ser det ut til.

Folkemøte. Arturo Ui, Trøndelag Teater

Her må publikum på scenen for å bli med på folkemøte.

Foto: GT Nergaard

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Fra 1. januar får du nyheter klokka 18:55, 20:55 og 22:55.
For første gang i Norge får besøkende på NTNU Vitenskapsmuseet se hvordan dyr ser ut på innsiden av huden.