• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Akershus
  • Aust-Agder
  • Buskerud
  • Finnmark
  • Hedmark
  • Hordaland
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oppland
  • Oslo
  • Rogaland
  • Sogn og Fjordane
  • Telemark
  • Troms
  • Trøndelag
  • Vest-Agder
  • Vestfold
  • Østfold

Temasider

  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

Trøndelag

  • Tips oss!
  • Langlesing
  • Midtnytt
  • Radio
  • Sosiale medier

Skjell stanset hurtigruta

Det var et tett lufterør som var årsak til at hurtigruta MS Midnatsol fikk motorstopp ved Stad natt til søndag.

Publisert 15.12.2003, kl. 15.18 Oppdatert 15.12.2003, kl. 15.44
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 15.12.2003, kl. 15.18 Oppdatert 15.12.2003, kl. 15.44

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Av:
Tine Nilsen

Det bekrefter distriktssjef Magne Rødland ved Sjøfartsdirektoratets distriktskontor i Bergen overfor VG Nett.

Teknikerne om bord skal ha funnet feilen sent søndag kveld. Inne i lufterøret har det oppstått sterk skjell- og groevekst.

- Dette førte til at pumpene som skulle skaffe kjølevann til de to motorene ikke pumpet vann, men luft til kjølesystemet, sier Rødland til NTB.

Han karakteriserer det som en mindre operasjon å få skiftet ut det tette lufterøret. Ifølge Rødland er det ikke overraskende at dette skjer på en helt ny båt.

- Det er nettopp ved nye båter som har ligget lenge i ro under byggeperioden at det oppstår gode forhold for groe og skjellvekst, sier Rødland.

Restriksjoner

Bare et drøyt halvår etter at selskapets flaggskip ble satt i drift, var Midnatsol svært nær ved å forlise etter at motoren stanset. Passasjerene ble satt i livbåtene da skipet kom i drift i full storm.

Nesten-ulykken har ført til at Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) også har innført restriksjoner for søsterskipet «Trollfjord» som mandag formiddag lå værfast i Molde.

Sjøforklaring?

Etter å ha konferert med kaptein Arild Håvik opplyser Tengereid at det så langt ikke er noe ønske om en sjøforklaring etter hendelsen.

- Det får være opp til sjøfartsdirektøren å ta initiativ til en eventuell sjøforklaring, sier Tengereid.

Sjøfartsdirektør i Bergen, John Ramsøy, sier at hendelsen ved Stad ikke automatisk utløser krav om sjøforklaring.

- Hendelsen førte ikke til skader verken på personer eller skipet. Dermed er det ingen automatikk i at det blir holdt sjøforklaring. Både sjøfartsdirektøren og rederiet kan begjære sjøforklaring, men så langt har ikke det skjedd, sier Ramsøy til NTB.

Tredje motorhavari

Nesten-ulykken med Midnatsol er tredje gang på to år at de topp moderne hurtigruteskipene mister motorkraft. 31. november 2001 fikk OVDS-skipet Nordkapp motorstopp og kom i drift nær Henningsvær.

Den gang sviktet tre uavhengige systemer for strømforsyning til motoren. «Nordkapp» ble satt i drift i 1996.

Hurtigruteskipet M/S Nordlys ble 19. februar satt i drift utenfor Helgelandskysten. Begge motorene sviktet da hurtigruta var på vei gjennom et sund ved Rangsundøya.

Tengereid avviser at de moderne hurtigruteskipene er så kompliserte at de er mer utsatt for uhell.

- Tvert imot. Moderne teknologi er med på å gjøre fartøyene mer sikre enn noen gang, sier Tengereid.

TFDS har ikke fått noen kanselleringer som følge av nesten-ulykken ved Stad i helga.

Se også

  • Undersøker MS Midnatsol
  • Fosen-båt fikk motorstans
Publisert 15.12.2003, kl. 15.18 Oppdatert 15.12.2003, kl. 15.44
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Hurtigruten

MS Roald Amundsen dåp

Ranet til seg 200 kofferter og bager fra Hurtigrute-passasjerer før Antarktis-cruise

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Sier nei til biodiesel-sponsing: – Verden blir ikke bedre av at vi subsidierer alt

Mer om: Hurtigruten

NRK anbefaler

Forside

«Der ingen skulle tru at nokon kunne bu»: Irriterer seg over at han ikkje starta 20 år før

P3

Slik tjener humor­kontoene tusener på å få deg til å le

NRK Trøndelag akkurat nå

Ivar Koteng styreleder Rosenborg pressekonferanse

Koteng ferdig som styreleder i Rosenborg

Taretråling

Frykter livet på tarebankene raseres – mener Fiskeridirektoratet opptrer udemokratisk

Odd Reitan på Briannia Hotell

Sørget alltid for å ha nok penger på konto til å kjøpe Britannia

Langlesing fra Trøndelag

Svein Otto Nilsen tar inn vimpelen som har stått utenfor valgkampboden i Nordre

Svein Otto Nilsen har vært toppkandidat i tre partier

Vindkraftutbygging Sørmarkfjellet

Gjør alt for å sabotere for vindkraft: – Tenk at det settes et klimastempel på dette svineriet!

Ole Morten Nordsve

Man kan ikke sykemelde lidenskap: Han rakk å gi ut 12 metal­utgivelser før sjuk­dommen innhentet ham

NRK Trøndelag

  • E-post:  trondelag@nrk.no
  • Fungerende distriktsredaktør:  Joar Elgåen
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2019 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal