NRK Meny
Normal

Sjøsprøyt førte til sammenstøt på Trondheim S

Glatte skinner som følge av at sjøvann blåste inn over stasjonsområdet i Trondheim, førte til at et tog kjørte inn i en endebutt i februar. Jernbaneverket må ha et bedre system for å avdekke glatte skinner, mener Havarikommisjonen.

Kollisjon på jernbanestasjonen

KJØRTE I ENDEBUTT: Havarikommisjonen mener Jernbanverket må sjekke skinnegangen bedre når det har vært ugunstig vær, og påpeker også svakheter i bremsesystemet på togtypen som kjørte i endebutten.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Det er konklusjonen i rapporten fra Statens havarikommisjon for transport etter hendelsen 9. februar.

Det var klokken 07.47 denne dagen at NSBs tog 411 havnet i endebutten i spor 23 på Trondheim sentralstasjon.

Fire personer ble lettere skadd i ulykken.

Kolliderte i 17 kilometer i timen

Toget kom inn med normal hastighet og skulle stoppe i spor 23, et endespor som benyttes ved lav kapasitet i hovedsporene.

Da toget passerte vekselen inn mot spor 23 hadde fører startet nedbremsingen uten at toget hadde redusert hastigheten, skriver Havarikommisjonen. Fører brukte da nødbremsen, men hastighetsreduksjonen var fortsatt ikke tilstrekkelig og toget kolliderte med endebutten i en hastighet på cirka 17 kilometer i timen.

4 skadd

VIDEO: Fire personer ble lettere skadd i togulykken som skjedde da toget fra Røros kolliderte.

Undersøker ikke glatte skinner

Det hadde blåst opp mot full storm fra nordvest ved Trondheim sentralstasjon helgen i forkant av ulykken, påpeker Havarikommisjonen:

«Sjøvann blåste inn over stasjonsområdet og har ført til at det har dannet seg et belegg på skinnene i løpet av helgen.», heter det i rapporten.

«Undersøkelsen har vist at Jernbaneverket ikke har et tilstrekkelig system for å avdekke glatte skinner på grunn av forhold som kan oppstå ved kystnære områder.», fastslår kommisjonen.

Jernbaneverket påpekte selv i februar at sjøsprøyt etter stormen «Ole» kunne ha medvirket til ulykken.

Kritiserer bremser og ber sjekke bedre

Havarikommisjonen påpeker også svakheter i bremsesystemet på togtypen som kjørte i endebutten.

«Undersøkelsen har også vist at NSB type 92 ikke har optimalt bremsesystem ved svært dårlige adhesjonsforhold, og det har svakheter når det gjelder innvendig sikring av utstyr på toget.», heter det i rapporten.

Havarikommusjonen foreslår, med grunnlag i undersøkelsen, at Jernbaneverket styrker «instruks for tiltak ved ugunstige værsituasjoner for å bedre kunne avdekke farer og iverksette tiltak mot forhold som kan oppstå ved kystnære områder.»

Ikke brukt på noen dager

Banedirektør for Trønderbanen, Geir Gravdal, forklarer at Jernbaneverket har værvakter som følger med og spyler sporene ved behov.

– På Trønderbanen går det oftre tog, og det er ikke så mange spor. Men sporet det galdt på sentralstasjonen hadde ikkje vært brukt på et par dager, forklarer Gravdal til NRK.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Jens Kvernmo får fisk i forteltet sitt. Se serien på NRK1 tirsdager klokken 20.25