Hopp til innhold

Vegrer seg for å ansette utenlandske sjåfører

Avsløringene om at utenlandske sjåfører opererer med falske førerkort og identiteter skremmer transportnæringa. Flere sier nå nei til jobbsøkere fra Øst-Europa.

Estlandsk vogntog ved Nabbvollen like sør for Krokstrand

Vanlig syn på glatta: Et utenlandsk vogntog har sklidd av veien. Å skaffe falske førerkort viser seg å være enkelt, noe som skremmer transportnæringa.

Foto: 03030-tipser

Hver uke får han søknader fra utenlandske sjåfører som vil kjøre langtransport. Men hos Stig Elvrum slipper svært få gjennom nåløyet.

– Vi får to til tre søknader i uka, de aller fleste fra Øst-Europa. Disse kommer ikke i betraktning nå, sier daglig leder Stig Elvrum i Elvrum Transport as til NRK.

Blir mer kresen

Roar Melum

Regionsjef Roar Melum i lastebileierforbundet med falske ID- og førerkort.

Foto: NRK

Onsdag fortalte NRK hvordan sjåfører går til anskaffelse av falske førerkort og identiteter for å unngå reglene om hviletid.

Det er Norges Lastebileier-Forbund som i lang tid har samlet bevis for det de mener er utstrakt juks blant utenlandske sjåfører. 80 euro og en kontaktperson var alt som skulle til før regionsjef Roar Melum ble eier av et kort med to identiteter og førerkort for lastebil.

Kortene ser helt ekte ut og politiet mener førerkortene er så godt laget at de ville ha sluppet gjennom en kontroll.

– Dette er skremmende. Mangelen på sjåfører er stor og dette gjør det ikke lettere å ansette utenlandske sjåfører. Vi kommer definitivt til å bli mer kresne, sier Stig Elvrum.

Tillitssystem

Kjørecomputer

Slik ser kjørecomputeren i et vogntog ut. Ifølge forbundet kan denne manipuleres ved å bruke flere sjåførkort.

Foto: Anders Ulvolden / NRK

Firmaet hans har totalt 47 vogntog og ti av sjåførene er utenlandske.

For å unngå å ansatte folk som ikke kjører på ærlig vis, har bedriften innført det de kaller et tillitssystem.

– Etter litt vekslende hell med utenlandske sjåfører, ansetter vi i dag ingen som ikke er anbefalt av andre sjåfører vi har hatt i firmaet over tid. Gode sjåfører anbefaler hverandre, sier Elvrum.

I tillegg til sjekk av CV og referanser, er det også mulig å luke ut uegnede sjåfører ved hjelp av kjøretester under opplæring. Elvrum har selv sendt hjem flere på bakgrunn av slike tester.

– Det er noe som ikke stemmer når det står i papirene at vedkommende har kjørt tunge kjøretøy i flere år, men ikke klarer å rygge med henger. Da blir man i tvil om papirer og førerkort kan være ekte.

Vil ha finger-id

Nik. Haugrønning er leder i Norges Lastebileier-Forbund i Trøndelag, og har fått mange reaksjoner etter gårsdagens avsløringer.

– Jeg har fått meldinger både fra bransjen, andre deler av næringslivet, forsikringsselskaper og folk flest. De er sjokkerte og trodde ikke dette var mulig, sier Haugrønning til NRK.

Han mener juksingen med falske førerkort og identiteter utgjør en stor fare for trafikksikkerheten og at myndighetene må gå raskt og drastisk til verks.

– Vi støtter forslaget om at det må opprettes et internasjonalt register så man vet om sjåførene er dem de utgir seg for å være. I tillegg kan finger – eller øyeskanning med sikkerhet slå fast identiteten. Teknologien finnes, nå må det finnes vilje til å bruke den. Denne saken viser at det er nødvendig, sier Haugrønning.

Se video: Slik jukses det med førerkort og hviletid:

Norges lastebileierforbund mener at utenlandske vogntogsjåfører med flere identiteter utgjør en stor fare i trafikken.