Ungdomsskoler med svake eksamensresultat i norsk, engelsk og matematikk fikk sist høst mer penger for å bedre undervisninga.
En av de første som fikk ekstra ressurser er Steinkjer ungdomsskole, som valgte å satse på to lærere tilstede i klasserommet.
LES: 600 lærere til skoler som sliter
Slipper å vente på hjelp
Erfaringene så langt er at både elever og lærere nyter godt av ordningen.
– Vi trives veldig godt med dette. Situasjonen blir bedre for oss lærere og ikke minst for elevene, sier lærer Marthe Maaø.
NRK er inne i en norsktime i 8 A, hvor det i dag handler om rettskriving og grammatikk.
– Vi ser det blant annet når de som nå sitter og jobber. At vi er to lærere som kan gå rundt, gjør at de slipper å vente så lenge på hjelp, sier Maaø.
Det kan elev Maiken Fredriksen bekrefte.
– Det er bedre med to lærere. Alle får hjelp raskere.
LES OGSÅ: Reformer i ungdomsskolen
– Elevene blir flinkere
I tillegg til at det blir mer ro i klasserommet er rektor Lars-Eirik Rønningen ikke i tvil om at to pedagoger til stede i klassen gir bedre læring. Det gjør blant annet at lærerne pusher hverandre.
– Det er nok en utfordring å ha en kollega i klasserommet, som både er en støttespiller men samtidig også et korrektiv, sier han.
Rønningen er helt sikker på at to lærere i klassen er vel anvendte penger.
– Undervisningen blir mer spennende og elevene får hjelp mens stoffet er ferskt. Jeg er ikke i tvil om at undervisningen blir bedre og elevene flinkere.