Hopp til innhold

– To lærere gir flinkere elever

For å bedre resultatene i kjernefagene norsk, engelsk og matematikk har Steinkjer ungdomsskole innført to lærere i klasserommet. Det er både elever og lærere glade for.

Ungdomsskoler med svake eksamensresultater i norsk, engelsk og matte fikk sist høst mer penger for å bedre undervisninga. Ved Steinkjer ungdomsskole valgte de å satse på yo lærere i klasserommet.

Siden skolestart i høst har elevene fått dobbelt så mye hjelp som tidligere. Nå er det nemlig til enhver tid to lærere til stede i klassen i fagene norsk, matematikk og engelsk.

Marthe Maaø

Lærer Marthe Maaø er svært fornøyd med å ha en kollega i klasserommet.

Foto: Morten Andersen / NRK
Maiken Fredriksen

Maiken Fredriksen slipper å vente så lenge på hjelp nå.

Foto: Morten Andersen / NRK

Ungdomsskoler med svake eksamensresultat i norsk, engelsk og matematikk fikk sist høst mer penger for å bedre undervisninga.

En av de første som fikk ekstra ressurser er Steinkjer ungdomsskole, som valgte å satse på to lærere tilstede i klasserommet.

LES: 600 lærere til skoler som sliter

Slipper å vente på hjelp

Erfaringene så langt er at både elever og lærere nyter godt av ordningen.

– Vi trives veldig godt med dette. Situasjonen blir bedre for oss lærere og ikke minst for elevene, sier lærer Marthe Maaø.

NRK er inne i en norsktime i 8 A, hvor det i dag handler om rettskriving og grammatikk.

– Vi ser det blant annet når de som nå sitter og jobber. At vi er to lærere som kan gå rundt, gjør at de slipper å vente så lenge på hjelp, sier Maaø.

Det kan elev Maiken Fredriksen bekrefte.

– Det er bedre med to lærere. Alle får hjelp raskere.

LES OGSÅ: Reformer i ungdomsskolen

– Elevene blir flinkere

I tillegg til at det blir mer ro i klasserommet er rektor Lars-Eirik Rønningen ikke i tvil om at to pedagoger til stede i klassen gir bedre læring. Det gjør blant annet at lærerne pusher hverandre.

– Det er nok en utfordring å ha en kollega i klasserommet, som både er en støttespiller men samtidig også et korrektiv, sier han.

Rønningen er helt sikker på at to lærere i klassen er vel anvendte penger.

– Undervisningen blir mer spennende og elevene får hjelp mens stoffet er ferskt. Jeg er ikke i tvil om at undervisningen blir bedre og elevene flinkere.