Fredag besøkte Per Sandberg Namsos hvor han møtte både politikere og næringslivsfolk for å diskutere den betente striden rundt utbyggingen av fylkesveg 17 mellom Steinkjer og Namsos som havarerte i fjor.
- LES OGSÅ:
– Vil bli stoppet
– Hvis det skal brukes så mye penger og kreves inn bompenger for å bygge en vei mellom Steinkjer og Malm, så er ikke målsettingen i dette prosjektet innfridd. Da må det stoppes, og det vil det bli, sa Sandberg i Namsos.
Han viser til at mange i næringslivet nord for Steinkjer ikke ser noen nytte i å betale bompenger for en veg som ikke blir særlig kortere. Også lokalpolitikerne i Namdalseid og Namsos er imot vegplanene som fylkestinget i Nord-Trøndelag vedtok i fjor.
– Når den lokale forankringen ikke er større, kan dette bli stoppet i samferdselsdepartementet til slutt, sier Sandberg.
– Staten må overta
Per Sandberg og Fremskrittspartiet ønsker at staten igjen skal overta flere av de viktigste fylkesvegene i Norge.
– Jeg er klar på at fylkesveg 714 i Sør-Trøndelag og fylkesveg 17 i Nord-Trøndelag og Nordland må overtas av staten igjen, mener han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Politikerne i Namdalseid har vært negative til bompengebetalingen på den planlagte utbedringen mellom Steinkjer og Malm, og ordfører Steinar Lyngstad er glad for at Per Sandberg engasjerer seg i saken.
– Det er viktig å fokusere på dette. Et enstemmig formannskap i Namdalseid sier nei. Kostnaden blir for stor i forhold til nytten av vegen, sier Lyngstad.
Nye planer
Samtidig kom det også ideer til en helt ny veg mellom Namsos og Steinkjer.
– Hva med å bygge en ny veg fra Namsos, over Bangdalen, og ned til Hammer i Snåsa på E6? Da får vi en veg på 60 kilometer mellom Namsos og Steinkjer, og det vil korte ned kjøretida betydelig, sier langtransportsjåfør Terje Thorsen.
– Det er slike ambisiøse innspill jeg liker så godt. På Vestlandet har de alltid vært flinke til å lansere ambisiøse vegplaner, mens vi i Trøndelag og nordover har vært tregere. Vi må tenke litt mer som sunnmøringene. Dette var en god idé som må utredes nærmere, mener Per Sandberg.