Ifølge avisa viser den nyeste bransjestatistikken fra analyseselskapet Nielsen at Rema 1000 har hatt nedgang i salget i årets tre første måneder. I januar var nedgangen på 3,2 prosent, mens den var på 3,6 prosent i februar.
– Dette er kraftig kost for Rema. Det er sjeldent at de opplever slik nedgang over flere måneder og å tape over sju prosent når konkurrenten Coop Extra stiger like mye, det svir nok for Reitan, sier dagligvareekspert Reidar Molthe til avisa
Coop og Kiwi
Samtidig har konkurrentene Coop Extra og Kiwi hatt motsatt utvikling, med veksttall alle tre månedene. For Coop Extra var veksten på hele 7,9 prosent i mars.
Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 understreker at tallene er underlagt konfidensialitet for hele bransjen, men kommenterer likevel utviklingen generelt:
– Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter. En litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, sier hun.
Grillsesongen
Fossum opplyser at tallene for påsken og starten på grillsesongen er positive.
Den årlige omdømmeundersøkelsen til kommunikasjonsbyrået Apeland viste i forrige måned at Remas omdømme har falt med 7,3 prosent siden i fjor.