Lokalmatprodusent Birgit Tverås fra Steinkjer har akkurat deltatt på et av landets største matfestivaler.
De er prisbelønt for prim og gomme som selges i dagligvarebutikker, og opplever det samme som mange andre.
– Salget har gått ned med 25 til 30 prosent de fem siste månedene, og har økt igjen i juni. Veldig mange lokalmatprodusenter har sagt det samme, i alle fall vi som har få produkt.
I Stiftelsen Norsk Mat er de bekymret. Færre enn før velger den rene, kortreiste lokalmaten, som kan være dyrere enn andre varer, sier kommunikasjonssjef Anne Mette Johnsen.
Prisen på matvarer i butikkene er økt med hele 13,7 prosent siden i fjor sommer, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.
Nervøs for utviklingen
Bransjen er spent på utviklingen i salget av lokalmat i tida som kommer. Etter mange år med oppsving i salget, har det snudd det siste året.
– Vi hører fra noen produsenter at det går tregere i år. Vi får ikke de offisielle tallene før i slutten av oktober, men vi er nervøs og spent på om salget vil flate litt ut.
Det sier Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat.
Nedgangen i salget av lokalmat i år har ført til at enkelte produsenter har stanset produksjonen.
– Dessverre har vi sett at enkelte må gi seg, sier Johansen. Hun oppfordrer folk til å kjøpe norsk og lokal mat.
Prisvinner måtte gi seg
En av de anerkjente lokalmatprodusentene som har gitt seg nylig er Vuku gårdsmeieri i Verdal. Årsaken er mindre kjøpekraft og dyrtid, sier Kathrine Sandvold Lundgren til NRK.
De ble kåret til årets lokalmatgründer i Norge i 2021, og har levert ost til en rekke dagligvarebutikker.
– Vi håper at vi ikke er de første i en lang rekke som må gi seg, sier Lundgren.
Sterk prisvekst på mat
Prisøkningen på mat har ikke vært høyere på mange tiår i Norge.
– Det er en prisvekst på mat som vi ikke har sett maken til siden tidlig på 80-tallet, og det er helt eksepsjonelt, sier seksjonssjef for prisstatistikk, Espen Kristiansen fra Statistisk sentralbyrå.
Prisen øker mest på mat, men også på andre varer og tjenester.
– Når vi har fått en så sterk prisvekt som nå, og i tillegg har fått en ganske høy renteøkning, så er det naturlig at husholdningene endrer på konsumet sitt, sier Kristiansen.
Folk merker prisøkning
På Trøndersk Matfestival på torget i Trondheim setter mange pris på kortreist, ren lokalmat. Matprisen har også betydning.
– Jeg er litt opptatt av at det skal være lokalt. Jeg ser selvfølgelig på pris, men jeg velger oftest lokalt og norsk mat i alle fall, sier Marianne Sætherhaug.
Prishoppet på matvarer i butikkene har betydning, sier Liv Hatlem.
– Jeg må innrømme at jeg går mye etter pris. Jeg er ganske prisbevisst når jeg handler mat, men jeg liker selvfølgelig å handle lokalt.
Butikker merker endring
Økningen i salget av lokalmat har vært god over flere år, også for Norgesgruppen.
Det siste året har det skjedd en endring. Nedgangen i salget av lokalmat er på 7 prosent i år sammenlignet med i fjor. Det viser en oversikt fra Meny – butikkene til Norgesgruppen, som har satset spesielt på lokalmat.
– Når ting blir dyrere, så blir folk mer sparsommelig, og da bruker de mindre penger. At en får en liten nedtur etter en kjempestor opptur er naturlig, sier kjøpmann Knut Arne Landfald på Meny Magneten i Levanger.