Hopp til innhold

Salget stuper for lokalmatprodusenter

Nordmenn velger bort lokalmat når prisen på mat stiger i dagligvarebutikkene.

Birgit Tverås fra Tverås gårdsmat

HØYDEPUNKT: Matfestivalen i Trondheim er et høydepunkt i omsetning for mange. Lokal mat faller i smak. Her Birgit Tverås fra Tverås gårdsmat i Malm.

Foto: Rita Kleven

Lokalmatprodusent Birgit Tverås fra Steinkjer har akkurat deltatt på et av landets største matfestivaler.

De er prisbelønt for prim og gomme som selges i dagligvarebutikker, og opplever det samme som mange andre.

– Salget har gått ned med 25 til 30 prosent de fem siste månedene, og har økt igjen i juni. Veldig mange lokalmatprodusenter har sagt det samme, i alle fall vi som har få produkt.

I Stiftelsen Norsk Mat er de bekymret. Færre enn før velger den rene, kortreiste lokalmaten, som kan være dyrere enn andre varer, sier kommunikasjonssjef Anne Mette Johnsen.

Prisen på matvarer i butikkene er økt med hele 13,7 prosent siden i fjor sommer, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

Les også SSB: Matvareprisene har økt med 13,7 prosent det siste året

Dagligvarekjedene

Nervøs for utviklingen

Bransjen er spent på utviklingen i salget av lokalmat i tida som kommer. Etter mange år med oppsving i salget, har det snudd det siste året.

– Vi hører fra noen produsenter at det går tregere i år. Vi får ikke de offisielle tallene før i slutten av oktober, men vi er nervøs og spent på om salget vil flate litt ut.

Det sier Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat.

Nedgangen i salget av lokalmat i år har ført til at enkelte produsenter har stanset produksjonen.

– Dessverre har vi sett at enkelte må gi seg, sier Johansen. Hun oppfordrer folk til å kjøpe norsk og lokal mat.

Kommunikasjonssjef Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat

BEKYMRET: Stiftelsen Norsk Mat ser nedgang i salget av lokal mat, og er spent på fortsettelsen, sier kommunikasjonssjef Anne Mette Johnsen.

Foto: Rita Kleven

Prisvinner måtte gi seg

En av de anerkjente lokalmatprodusentene som har gitt seg nylig er Vuku gårdsmeieri i Verdal. Årsaken er mindre kjøpekraft og dyrtid, sier Kathrine Sandvold Lundgren til NRK.

De ble kåret til årets lokalmatgründer i Norge i 2021, og har levert ost til en rekke dagligvarebutikker.

– Vi håper at vi ikke er de første i en lang rekke som må gi seg, sier Lundgren.

Espen Kristiansen - SSB

Seksjonssjef Espen Kristiansen i Statistisk Sentralbyrå følger med på utviklingen i matpriser i butikkene.

Foto: William Jobling / NRK

Sterk prisvekst på mat

Prisøkningen på mat har ikke vært høyere på mange tiår i Norge.

– Det er en prisvekst på mat som vi ikke har sett maken til siden tidlig på 80-tallet, og det er helt eksepsjonelt, sier seksjonssjef for prisstatistikk, Espen Kristiansen fra Statistisk sentralbyrå.

Prisen øker mest på mat, men også på andre varer og tjenester.

– Når vi har fått en så sterk prisvekt som nå, og i tillegg har fått en ganske høy renteøkning, så er det naturlig at husholdningene endrer på konsumet sitt, sier Kristiansen.

Les også Trøndelag scorer best på lokalmat

Trøndersk matfestival

Folk på gata

Søstrene er på matfestival i Trondheim og vil ha kortreist mat. Fra venstre Hanne–Elise og Marianne Sætherhaug.

Foto: Tariq Alisubh

Folk merker prisøkning

Trøndersk Matfestival på torget i Trondheim setter mange pris på kortreist, ren lokalmat. Matprisen har også betydning.

– Jeg er litt opptatt av at det skal være lokalt. Jeg ser selvfølgelig på pris, men jeg velger oftest lokalt og norsk mat i alle fall, sier Marianne Sætherhaug.

Prishoppet på matvarer i butikkene har betydning, sier Liv Hatlem.

– Jeg må innrømme at jeg går mye etter pris. Jeg er ganske prisbevisst når jeg handler mat, men jeg liker selvfølgelig å handle lokalt.

Les også Små valg i hverdagen gjør at Kim og Miriam bruker mindre penger

Kim Kristoffer Vikman (37) og Miriam Dubland Vikman (32) har barna Vårin Dubland Vikman (4) og Hannes Dubland Vikman (2).

Butikker merker endring

Økningen i salget av lokalmat har vært god over flere år, også for Norgesgruppen.

Det siste året har det skjedd en endring. Nedgangen i salget av lokalmat er på 7 prosent i år sammenlignet med i fjor. Det viser en oversikt fra Meny – butikkene til Norgesgruppen, som har satset spesielt på lokalmat.

– Når ting blir dyrere, så blir folk mer sparsommelig, og da bruker de mindre penger. At en får en liten nedtur etter en kjempestor opptur er naturlig, sier kjøpmann Knut Arne Landfald på Meny Magneten i Levanger.

Kjøpmann Knut Arne Landfald Meny Magneten

Kjøpmann Knut Arne Landfald på Meny Magneten i Levanger sier de har satset mye på lokal mat. Han skryter av god kvalitet på lokal mat.

Foto: Rita Kleven