Salget av lokal mat øker mest

Salget av lokalprodusert mat øker langt mer enn det samlede mat- og drikkemarkedet.

Lokalprodusert mat

Lokalprodusert mat i en dagligvarebutikk i Steinkjer. Ferske tall viser at det selges stadig mer av denne typen produkter.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

Bondens marked på Torvet i Trondheim

Fra Bondens marked i Trondheim. Aslaug Rustad mener slike arrangementer er med på å øke oppmerksomheten rundt lokalprodusert mat.

Foto: Tor Beisvåg
Eplemost

Lokalprodusert eplemost.

Foto: Anders Ulvolden / NRK

Det skriver Nationen.

– Vi har sett en jevn vekst, men fra i fjor til år ser vi et hopp, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk til avisa.

Ifølge avisen er økningen for denne typen mat mer en dobbelt så stor som veksten i det samlede mat- og drikkemarkedet.

Større tilgjengelighet

Bare i Trøndelag er det mer enn 150 produsenter av lokal mat og drikke.

– Veksten i fjor var på 7,6 prosent, denne utviklingen er veldig positivt, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

– Det som er gøy er at veksten er på 8,4 prosent for lokal mat, mens den er på omtrent fire prosent for andre dagligvarer.

Selskapet utvikler og markedsfører trøndersk mat og drikke, og Rustad sier det er flere grunner til at Ola og Kari nå kjøper mer av den lokalproduserte maten.

– For det første er det større tilgjengelighet, det er flere produkter som selges. Det er lettere å få tak i og flere butikker som selger lokal mat, og i tillegg har vi Bondens marked og Trøndersk matfestival som er med på å gi økt oppmerksomhet og økt salg, sier Rustad til NRK.

Rema satser

Rema 1000 er blant butikkene satser på lokalprodusert mat.

Selskapets prosjektdirektør Jacob Tveraabak sier til Nationen at satsingen ikke skyldes høyere marginer.

– Heller tvert i mot, vi har veldig lave marginer på mange av våre ferskvarer. Men kundene ønsker lokal- og spesialmat, forteller han til avisen.

Tveraabak tror produsentene av lokal mat vil bidra til et større mangfold i norske butikkhyller.