Solide støttebjelker og mer kontroll skal sikre at ulykkesbrua på Leangen ikke kollapser under støping. Statens vegvesen sørger denne gangen for at alle forholdsregler blir tatt rundt sikkerheten av brua.
I mai sviktet konstruksjonen som ble bygd i forbindelse med E6 øst ved Leangen. To mennesker ble drept under store mengder betong og metall da brua falt sammen.
Skal tåle tonnevis med betong
En granskingsrapport forteller at reisverket ikke tålte påkjenninga av støpinga.
Les også: – Feilkonstruksjon førte til kollaps
I begynnelsen av august startet gjenoppbygginga av broa. Prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, forteller at de denne gangen har skjerpet sikkerheten ytterligere når Rotvollhaugen bru skal støpes i november.
Nå er solide stålbjelker valgt for å sikre at brua skal tåle tonnevis med flytende betong.
– Konstruksjonen som nå tar form er sikker. Vi har innført et regime med en egen konsulent som går nøye gjennom alle beregningene, og som også er kyndig og er med oss ut på plassen for å inspisere at alt blir gjort prikkfritt. sier Johnsen.
Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen forteller om nye metoder og skjerpede kontroller når brua gjenoppbygges.
Foto: Henrik Sundgård / NRKLes også: Vegvesenet stanser all brubygging
– Ingen trafikk på støpedagen
Han legger til at entreprenøren også har lagt seg i selene for at alt skal bli gjort riktig.
– Det hele blir fulgt nøye opp, sier Johnsen.
På spørsmål om hvorfor dette ikke ble gjort før dødsulykken i mai, svarer han følgende:
– Vi mente jo at det var sikkert før. Men på bakgrunn av hva som skjedde så har vi nå tatt ytterligere tak. Og inntil man har endelig klarhet i ulykka som skjedde med den gamle brua, så er det innført tiltak om at det ikke er trafikk her på støpedagen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
Støping av brua på Rotvollhaugen kommer i november, men allerede torsdag er planen å støpe ei lignende bro ved IKEA. Da skal trafikken omdirigeres.