Hopp til innhold

Roligere av motorsport

Ungdom som driver med motorsport blir roligere enn tidligere. Det mener forsker ved SINTEF.

Gatebil
Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Leksvik kommune ønsker seg en motorsportsbane for å gi ungdommer som ønsker å kjøre fort et tilbud hvor de kan gjøre dette innenfor trygge rammer. De tror at ved å få bygd en slik bane så kommer de til å få færre ungdommer som er innnvolvert i ulykker på veiene. De får nå langt på vei støtte fra trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.

- Dette her med å la ungdommene rase fra seg som mange snakker om, det har ingenting for seg. Men om man bygger et baneanlegg med organisert aktivitet og en ramme hvor hvor ungdommene kan få ta inn læring, da kan dette være en gunstig løsning, sier Moe.

Gode erfaringer

I Norsk Motorklubbs avdeling på Melhus har de gode erfaringer med de ungdommene de har som medlemmer. Leder i bilklubben, Monica Johnsen, forteller at flere av ungdommene har roet seg bak rattet ute på veiene, etter at de begynte med motorsport.

- Det er mye bedre at vi får tatt med ungdommene inn på banen og lære dem opp til å kjøre fort der istede for på veiene. Det har skjedd flere ganger at vi har tatt imot relativt unge sjåfører og plukket av dem mange av de utingene de gjør når de kjører langs veiene, sier Johnsen.

Fordeler på veien

Johnsen mener også at ungdommer som driver med motorsport har fordeler, fordi de lærer seg hvordan bilen oppfører seg i farlige situasjoner. Men det betyr ikke at de føler seg sikrere og ønsker å kjøre fortere ute på veiene.

- Når de har kjørt ei stund så behersker de bilen veldig bra. De lærer seg også farene ved det å kjøre for fort på banen. Dermed lærer de konsekvensene av sine feil på banen istede for på veiene.

Ikke eneste løsning

Men Dagfinn Moe tror ikke at motorbaner og motorsport er det eneste som trengs for å få bort den uforsvarlige kjøringen på veiene.

- Man vil alltid ha ungdom som ikke er spesielt interessert i å gå på kurs og som har en livsstil hvor forholdet til fart, bilbruk og alkohol er av en sånn karaktert at det ikke er lett å ta tak i, forteller Moe.