Mobilhandelen tok helt av på Black Friday sist helg.
– Det at nesten halvparten av oss valgte å shoppe på nett med mobilen bekrefter utviklingen vi har sett lenge. Hele 46 % av transaksjonene Klarna registrerte under Black Friday gikk gjennom mobil. Sterk vekst i netthandelen fra mobil i år gjør at resultatet ikke er overraskende, sier Fredrik Green, Norgessjef i betalingsselskapet Klarna.
En E-handelsrapport fra Bring viser en stor vekst i handelen med mobil i 2015.
Foreløpig er det snakk om små tall. Fra fem prosent handling på mobilen i fjor til ni prosent så langt i år.
Rapporten er basert på to undersøkelser fra Posten Norge og Klarna med tilsammen 9000 forbrukere i Norden og intervju med 464 nettbutikker i Norden i 2015.
Merker vekst
En av mange nettbutikker, Get Inspired fra Trondheim, merker også at mobil blir mer og mer viktig for folk flest.
– Netthandel med mobil vokser enormt, sier daglig leder Sindre Landevåg i Get Inspired.
Han sier at for dem handles det nå omtrent like mye fra mobil som fra data.
Netthandelekspert Fredrik Green er ikke forbauset over at mobilen har blitt viktigere både for å sjekke tilbud og priser og for å shoppe.
– Det er ganske naturlig. Det handler om bekvemmelighet og tilgjengelighet. Mobilen er blitt en viktig del av deg og meg og er mer personlig enn en vanlig PC, sier han.
Sparer tid
– Vi sparer masse tid. Mange er i tidsklemma. Jeg synes selv det er behagelig å handle på nettet og er en flittig mobilbruker, sier Green.
På kantina på Strinda videregående skole i Trondheim sitter Oda Glasø Lyngaas, Mari Foraas og Karianne Solberg.
Flere av dem har handlet på mobilen.
– Jeg har gjort det litt i det siste nå som det nærmer seg jul. Det har fungert greit. Jeg sitter jo med mobilen hele tida. Da kan det dukke opp annonser og salg som er fristende, sier Oda.
Hun forteller at det er enkelt å handle på mobil og kortet har hun jo med bestandig.
Shoppingbonanza
Netthandelen på mobil var skyhøy på Black Friday sist helg, viser tall fra betalingsselskapet Klarna.
For nettbutikkene har dette blitt en av de viktigste handledagene. Handelen på nett og mobil økte med hele 400 prosent på Black Friday sammenlignet med fredagen før.
Mobilhandelen er størst blant de yngre forbrukerne og blant kvinner. I aldersgruppen 66–75 år er det kun seks prosent som handler med mobilen.
Det vi handler mest på nett med mobil er billetter, reiser, klær, sportsutstyr og hobby- og fritidsvarer.