Lastebilnæringa er bekymret for økt ulovlig transportvirksomhet i Norge. Tirsdag fortalte NRK at de krever bedre kontroller av utenlandske lastebilsjåfører.
Norges Lastebileierforbund mener mange sjåfører som kjører inn i landet gjennomfører oppdrag de ikke har lov til å utføre, såkalt ulovlig kabotasje.
Ifølge regelverket kan utenlandske transportører ikke ha mer enn tre transportoppdrag i løpet av en uke i Norge, før de forlater landet.
Regjeringen ønsker rettferdig konkurranse
Regjeringen ønsker konkurransen fra utlandet velkommen, men de ønsker like konkurransevilkår for transportørene. De lover flere kontroller.
– Regjeringen har blant annet har økt aktiviteten på kontrollstasjonene til Statens vegvesen, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, til NRK.
Regjeringen ønsker i likhet med lastebilnæringa å hindre ulovlig transportkjøring.
– Det er riktig med konkurranse i bransjen, men den må være rettferdig, sier Skjervold.
Etterlyser elektronisk kontrollsystem
Det norske kontrollregimet er altfor dårlig, med utekontroller som kun stopper noen få, mener daglig leder i transportfirmaet Leiv Sand, Arild Sand.
– Jeg tror det er ganske enkelt å være utenlandsk sjåfør og komme til Norge. Og siden norske aktører ikke har mulighet til å konkurrere på pris, så blir den norske transportnæringen stadig mindre og mindre, sier Sand.
Han peker på at norske sjåfører i Tyskland må bruke elektroniske fraktbrev, slik at myndighetene til enhver tid har oversikt over de utenlandske transportørene. Han etterlyser et tilsvarende system i Norge.
– Tyske myndigheter har god kontroll på oss der, sier Sand.
Regjeringen innrømmer att kontrollene kan bli bedre, og lover at ny teknologi skal bli tatt i bruk også i Norge.
– Vi er tilhenger av å ta i bruk de digitale verktøyene så raskt som mulig, slik at kontrollene blir mer effektive enn de er i dag. Vi er positive til å se på dette videre, sier statssekretær Skjervold.
– Svært negativ utvikling de siste ti årene
Spørsmålet om ulovlig transportvirksomhet blir nå tatt opp av Transport- og logistikkforbundet (TLF) med politikere i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Det haster. Det har vært en svært negativ utvikling de siste ti årene. Vi har tatt bilder og dokumentert situasjonen, og har lyst til å vise stortingspolitikerne om hva som egentlig foregår i bransjen, sier seniorrådgiver i TLF, Gunnar Nordvik.