Tirsdag ble Fylkesveg 14 i Roan stengt ved Måvika på grunn av et steinras. Dette får store konsekvenser for laksebedriften Kråkøy Slakteri hvor alle ansatte nå er permittert.
– Det har vi allerede gjort på grunn av usikkerheten rundt når vegen kan åpnes igjen. Alle 55 er permittert, sier Roger Sørgård som er daglig leder ved bedriften.
Taper 300.000 i omsetning hver dag
Siden det snart er jul er slaktevolumet vanligvis stort, men på grunn av raset har all slakting nå stoppet opp.
– Vi slakter cirka 100 tonn per dag når det er to skift. Men når vi ikke har noen veg, så må vi stoppe slaktingen. Det tilsvarer cirka 300.000 kroner i omsetning per dag.
– Har dere noen annen mulighet til å få levert ut fisken?
– Vi har 60 tonn laks stående på kjøla som var ferdig pakket og klar til å hentes med bil da raset gikk. Dette kjører vi ut med båt i dag, og eventuelt i morra hvis vi ikke rekker alt. Det er en stor prossess som koster ganske mye. Men vi skal få ut det som er slaktet og berge det i hvertfall, sier Sørgård.
Havner bakerst i køen
Sørgård mener fylkesvegen ikke prioriteres, og at Statens vegvesen ikke tenker på verdien av fisken som blir fraktet.
– Statens vegvesen regner kun persontrafikk. Det er klart dette ikke prioriteres. Vi havner stadig vekk bakerst i køen i forhold til utbedringer selv om vi har en veldig rasutsatt veg.
Kan ikke love at vegen åpner før helgen
Eva Solvi, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, forstår at det er en krevende situasjon for Kråkøy Slakteri. Hun sier at de ønsker at vegen skal være åpen like mye som bedriften.
Arbeidet med å åpne vegen pågår for fullt, men værforholdene er krevende. Derfor kan hun ikke love at den åpner før helgen. Det er også gjort en del vurderinger om å utbedring.
– Men skal man først bruke masse penger der, så har man nok vurdert andre alternativ før det.
Solvi sier at Statens vegvesen har en modell som brukes når de skal vurdere hvilke vegstrekninger som skal prioriteres. Hyppige ras, omkjøringsmuligheter og trafikkmengde er vektlagt.
– Det er flere faktorer som teller inn. Så blir det gjort en vurdering av hvilke strekninger som ligger først i køen. Det er en faglig vurdering som vegvesenet gjør og leverer til fylket. Deretter er det opp til politikerne i fylket å prioritere. De trenger ikke følge kriteriene, sier Solvi.