På et presseseminar i Førde mandag sa Killi at tilretteleggingen for et høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim gjennom Østerdalen blir så dyrt at det neppe er realistisk å finansiere det over det ordinære statsbudsjettet.
Tolv avganger
Det utredes høyhastighetstog på to strekninger – Oslo-Göteborg og Oslo-Trondheim
Det siste prosjektet har kommet lengst, og ifølge Killi ser en for seg tolv avganger daglig med tre stopp utenfor Oslo og Trondheim. Stoppene er tenkt lagt til Tynset, Hamar og Gardermoen.
Toget kan som standard ta 350 passasjerer og farten blir mellom 250 og 300 km/t. Passasjertallet kan fordobles, om nødvendig.
Om høyhastighetstoget noen gang kommer er derimot helt i det blå. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) hadde ikke noe klart svar på finansieringsspørsmålet da hun ble spurt.
Mer tog
Folk reiser stadig mer med tog. Fra 2003 har passasjertrafikken økt med 4,5 prosent årlig, målt i personkilometer. Ifølge Killi har enkelte strekninger hatt en formidabel økning hittil i år på hele 10-20 prosent.
– Folk klager på at de må stå på toget, selv utenfor rushtida, sier Killi. Derfor mener han det må gjøres noe med kapasiteten.
Prioriteringene i årene som kommer er økt kapasitet og frekvens på nærtrafikken og økt kapasitet og redusert reisetid på regiontrafikken på Østlandet. En ser for seg en reisetid på 1-1,5 timer mellom Oslo og byer som Lillehammer, Halden og Sandefjord.
I tillegg er godstrafikken prioritert mellom landsdelene og til/fra utlandet.