Hopp til innhold

Snart kan parkeringsplassen varsle deg når den er ledig

Det er håp for den som er lei av å lete etter parkering for bilen. Snart kan parkeringsplassen selv varsle når den er ledig.

Kristina Bergstad i Q-Free

- Sensorbasert parkering skal ikke bli dyrere for kunden, sier Kristina Bergstad i Q-Free.

Foto: Lars-Erik Skjærseth / NRK

Et pilotprosjekt er underveis i Trondheim. Meningen er å finne ut om man kan unngå endeløse runder i bytrafikken, på leting etter ledig parkeringsplass.

Ved pendlerparkeringa på Ranheim har selskapet Q-Free i samarbeid med Statens vegvesen og Telenor gravd ned sensorer, som til enhver tid skal varsle om status.

– Når informasjon om ledige parkeringsplasser blir tilgjengelig for bilister, kan man planlegge turen på forhånd, forteller Kristina Bergstad i Q-Free.

– Den som skal på kino for eksempel, kan booke og betale for parkeringsplassen på forhånd. Bilisten slipper å lete etter ledig plass, noe som vil gi mindre kødannelse i bymiljøene, bedre framkommelighet og lavere utslipp, sier Bergstad.

Men så skal vel kundene betale for dette, gjennom dyrere parkering?

– Jeg tror ikke det. En del av disse løsningene fins jo allerede, men det har bare vært mangel på sensorer som greier å påvise utendørs parkeringsplasser. Snø som legger seg oppå skal ikke by på fordyrende problemer, de er bygget for et nordisk klima, sier Bergstad.

Sensor varsler ledig parkering

Her er det ledig plass! En sensor i bakken, 4G og et pilotprosjekt i Trondheim kan bety starten på den nye måten å finne parkeringsplass på, utendørs. - Vi er bare i startgropa av ei spennende utvikling, mener teknisk direktør i Telenor, Bjørn Amundsen.

Foto: Lars-Erik Skjærseth / NRK

4G i bunnen

Telenors direktør for teknikk, Bjørn Amundsen, er minst like optimistisk på vegne av den nye løsningen.

– Telenors visjon er å sørge for et 4G-nett som kan kommunisere med denne type løsninger. Vi skal sørge for et nett i bunnen, slik at disse «devicene» kan spille sammen med mobilnettet.

Han tror dette bare er starten på noe større, da konseptet er anvendelig til mye mer enn å lokalisere ledige parkeringsplasser.

– Bare tenk på snøvær. Se for deg at det er mulig å måle hvor mange centimeter snø som har falt, eller hvilken temperatur det er på veibanen der hvor du skal kjøre.

Lavkost på vedlikehold

Amundsen forteller at sensoren skal ned i en pris under hundrelappen.

– I sensoren bygges det inn et SIM-kort som kommuniserer med systemet der oppe. Kostnadene er kun knyttet til sensoren, og at den skal graves ned i bakken.

Batteriet i sensoren skal tåle ti års drift. Amundsen tror det er vanskelig å se potensialet i dag, og hvor stort dette kan bli.

– Telenor tar sin andel av kostnader for prosjektet, mens Q-Free tar sin. Intensjonen er at konseptet blir gjort kommersielt i løpet av et år. Da vil bilisten, mot en avgift, kunne få informasjon om ledig parkering, via skjermen på bilens dashbord eller på mobiltelefonen, sier Amundsen.

Kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund, Inger Elisabeth Sagedal, mener dette er godt nytt for både bilistene og miljøet.

– Kan man unngå unødvendig kjøring for å finne ledig plass, er det en god nyhet. Det høres ut til at alle kan vinne på dette, sier Sagedal.

Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

- Dette virker som en god idé, hvor både miljøet og bilisten er vinnere, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Foto: Erik Norrud