Hopp til innhold

Ønsker totalforbud mot droner inntil sikkerhetssituasjonen endrer seg

Samtidig som Posten prøver ut droner for pakkelevering, går en organisasjon ut og ber om totalforbud mot droner nå som situasjonen er anspent.

Posten flyr med drone i Namsos

Posten ønsker å benytte droner for å fly hjem pakkene til folk i framtida.

Foto: Posten

Onsdag krever organisasjonen Lederne et midlertidig nasjonalt forbud mot å fly droner inntil sikkerhetssituasjonen i landt har endret seg. Kravet kommer etter at trusselsituasjonen i Norge er skjerpet den siste tiden.

Derfor mener organisasjonen det er merkelig at ikke Norge fjerner all unødig risiko knyttet til ukontrollert bruk av droner.

– Sikkerhetssituasjonen i Norge bør ikke utfordres unødvendig, og et midlertidig forbud mot fri bruk av droner fremstår som er en liten pris å betale, sier nestleder Liv Spjeld By i Lederne til NRK.

For folk som regelmessig bruker fly og helikopter for å komme seg på jobb, er dronetrafikk en unødig ekstrabelastning. Og noe som skaper usikkerhet og utrygghet både for arbeidstakere og deres familier, fortsetter hun.

Det vil i så fall bety at politi, vegetater, strømselskaper, naturfotografer og alle andre som bruker droner, må sette dem på bakken inntil videre.

Onsdag morgen ble Bergen lufthavn Flesland stengt etter observasjoner av en eller flere dronr i området. Også ved Førde lufthamn Bringeland har politiet fått meldinger om droner.

Les også Tusenvis råka av dronekaos på Flesland – Inger og Magnus sitt fly utsett

Mulig droneobservasjon på Flesland

Posten tester droner

Samtidig tester Posten nå ut leverering av pakker med droner. Tirsdag ble en slik droneleveranse testet ut i Trøndelag.

I 90 kilometer i timen kom den grønne dronen fra Posten susende over lakseelva Namsen, nedover langs vassdraget til Namsos. Med seg hadde den en viktig vannprøve som det hastet med å få undersøkt ved et laboratorium i byen.

– I høst tester vi ut bruken av droner. Vi henter vannprøver fra Snåsa til et laboratorium i Namsos. De blir fraktet med selvflygende droner som har et vingespenn på 2,5 meter, forteller pressesjef Kenneth Tjønnland Pettersen i Posten til NRK.

Kenneth Tjønndal Pettersen fra Posten i Namsos

Kenneth Tjønnland Pettersen fra Posten sier det er viktig å prøve ut ny teknologi for framtida.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Det er viktig for oss å teste ut ny teknologi for å se hvordan dette kan bidra til å styrke våre leveransetjenester. Vi henter mye verdifull erfaringer fra dette prosjektet, og ser allerede nå at det både reduserer reisetid og Co₂-avtrykket, sier Pettersen.

Vil rette seg etter forbud

Men han understreker at Posten selvfølgelig vil rette seg etter et eventuelt forbud mot droner. Da blir prøveprosjektet i Trøndelag avsluttet.

– Det er viktig med regulering av dronebruken. Det er viktig for de seriøse aktørene, og sikkerheten er selvsagt helt avgjørende. Derfor vil vi følge de reguleringer og beslutninger som treffes, sier Kenneth Tjønnland Pettersen til NRK onsdag formiddag.

Flere norske aktører har brukt droner for å sende varer de siste årene. Også i helsevesenet hvor det særlig under koronapandemien hastet med å få svar på viktige prøver.

Les også Her sendes koronaprøven på en 120 kilometers dronereise

Herman Øie Kolden, operasjonsansvarlig i Aviant, sitter ved siden av den gule dronen på Røros lufthavn. Den har en ekte koronaprøve om bord.

Lars Erik Fagernes fra selskapet Aviant har de siste årene utviklet en dronetjeneste hvor de leverer varer for sine samarbeidspartnere.

– Droner er raske, og de kan levere varer uavhengig av geografi. I tillegg er det miljøvennlig og trygt. Vi har gjennomført 1500 flyginger og dekket 25.000 kilometer de to siste årene, sier Fagernes.

Posten flyr med drone i Namsos

Dronen med vannprøven fra Snåsa brukte rundt 40 minutter på å fly fem mil til Namsos.

Foto: Posten

Utfordrende geografi

For Posten handler det om å levere post over alt i Norge. Også der hvor geografien kan være en utfordring.

– Vi vet ennå ikke helt hvordan dette vil bli i framtida, men er ganske sikre på at droner blir viktige for oss etter hvert. Kanskje med tanke på leveranser til folk som bor på øyer, eller levering av medisiner som må skje raskt, sier Kenneth Tjønnland Pettersen.

Tirsdag denne uka fløy altså dronen fra Snåsa til flyplassen i Namsos. I luftlinje litt over 51 kilometer, som dronen brukte ca. 40 minutter på å tilbakelegge. Med bil ville kjøretiden blitt på over ei time.

– På en god dag ville vi kunne levert varen på ei halvtime, mener Lars Erik Fagernes fra selskapet Aviant.

Lars Erik Fagernes med drone

Lars Erik Fagernes fra selskapet Aviant tror bruken av droner til pakkeleveranser vil øke i årene som kommer.

Foto: Espen Sandmo / NRK

I disse tider er bruken av droner sensitivt med tanke på spionasje og trusselen fra øst.

– Vi har ingen kommentar til Postens tester av droner. På generelt grunnlag følger Forsvaret med på utvikling og bruk av droner i dagens situasjon, opplyser oberstløytnant Per Espen Strande fra Forsvarsdepartementet til NRK.

I denne åkeren er gresset sådd med drone – kaller prøveprosjektet en suksess

– Må reguleres

Offiser og professor ved Forsvarets høyskole, Tormod Heier, synes Postens bruk av droner er en god idé. Men;

Dronebruken må reguleres slik at den kommer samfunnet mest mulig til gode, uten at risikoen mot samfunnet øker. Dermed er Posten inne i et klassisk dilemma som oppstår hver gang ny teknologi innføres. Nemlig balansen mellom kosteffektive løsninger som skaper flere og bedre tjenester til befolkningen, uten at de som ønsker å skade oss får bedre muligheter til nettopp dét.

Her vil vi sikkert lære mye i årene som kommer, siden vi bare er i starten på en rivende teknologisk utvikling på dette feltet, mener Heier.

Tormod Heier

Offiser og professor Tormod Heier mener dronebruken må reguleres strengere enn i dag.