Tor Kristian Haugan er lensmann i Orkdal og Agdenes, han forteller at det er frustrerende for hans ansatte at IKT-systemet ikke fungerer:
– Det ille er jo at det gir et voldsomt merarbeid, sier Haugan.
Når IT-systemet er nede får ikke politiet lagt inn informasjon rett i straffesakene. Det betyr f.eks. at avhør som gjøres må lagres i et word-dokument, og legges inn i det riktige datasystemet senere, noe som blir en stor ekstrajobb.
Vanskelig å etterforske
Haugan sier de ikke er lamma når det gjelder nye forhold men at å drive etterforskning i gamle og pågående saker så blir det veldig vanskelig.
Når politietterforskerne ikke har tilgang til hva som er sagt i tidligere avhør blir det vanskelig å legge opp strategi for nye og generelt forberede seg på en god måte.
Noen av konsekvensene for publikum er at saker vil ta lengre tid å etterforske og at det kan ta lengre tid før de kommer tilrettsystemet.
– I alle avhør så klarer vi ikke å gjøre oss kjent med de dokumentene som er gjort tidligere i saken, og juristene får ikke sett hva vi gjør fortløpende, forteller lensmannen i Orkdal og Agdenes.
Han får støtte fra sin egen politimester i Trøndelag, Nils Kristian Moe som i går fortalte om konsekvensene som vil øke dag for dag:
– I tillegg til ekstraarbeid, kan det medføre problemer med overføring av saker til rettssystemet samt samarbeidsutfordringer både internt i politidistriktet og ellers, fortalte Moe.
Jobber på spreng for å finne feilen
IT-folk hos politiet jobber på spreng med å identifisere og
deretter få rettet den alvorlige feilen som gjør at ansatte i
etaten landet rundt ikke får tilgang til straffesaksdata og en
rekke dokumenter.
Det såkalte BL-systemet gikk ned i et døgn torsdag for en uke
siden. Tirsdag ved lunsjtider skjedde det samme igjen. Fortsatt
er ikke systemet stabilt, og kun et fåtall ansatte i
politidistriktene har foreløpig tilgang når det bes spesifikt om
det.
NTB får opplyst hos Politidirektoratet torsdag formiddag at de
kjører flere kapasitetstester og vil komme med mer informasjon i
ettermiddag.