Det såkalte BL-systemet gikk ned etter lunsj tirsdag, melder fagbladet Politiforum. Håpet var at problemet ble fikset onsdag formiddag, men etter det NRK erfarer er det nå usikkert når dette skjer.
– Det er utfordrende når straffesakssystemet er nede og det medfører dobbeltarbeid. Men vi jobber aktivt med å sikre informasjon og opplysninger, slik at vi får lagt det inn i BL når dette er oppe og går igjen, sier politimester i Trøndelag, Nils Kristian Moe, til NRK.
Moe sier konsekvensene vil øke dag for dag.
– I tillegg til ekstraarbeid, kan det medføre problemer med overføring av saker til rettssystemet samt samarbeidsutfordringer både internt i politidistriktet og ellers.
Bruker Word i mellomtiden
BL-systemet er altså et saksbehandlingssystem for straffesaksdata og dokumenter. Når systemet er nede mister politiet tilgangen til dataene, samt at de må finne andre måter å skrive rapporter og registrere avhør på.
– Det blir ikke lett for en etterforsker som ikke kommer inn i systemet?
– Det er ganske alvorlig, og utfordrende for oss. Foreløpig medfører det ekstraarbeid, irritasjon og litt treghet i systemet vårt. Vi kompenserer ved å legge inn informasjon i Word (tekstbehandlingsprogram, journ.anm.) og sikre den på en skikkelig måte, sier Moe.
Han sier de fra før kjemper en kamp om å holde seg a jour, og at de ikke tåler mange problemer før etterslepet øker umiddelbart.
– Nå var vi inne i en god periode når det gjelder restanser, så slikt sett er det både kjedelig, krevende og utfordrende for medarbeiderne.
Ønsker seg bedre datasystem
Systemet var nede i flere timer både i april og juni. Torsdag forrige uke gikk det ned igjen, og var utilgjengelig i et helt døgn. I dagene etter har systemet vært preget av treghet og ustabilitet.
– Det har vært kjent i lengre tid at politiet har utfordringer med datasystemene. Vi hadde gjerne sett at det hadde skjedd en enda raskere oppgradering. Det er av stor interesse for oss å få bedre datasystem, sier politmester Moe.
– Kan dette få sikkerhetsmessige konsekvenser, ved at dere ikke får hentet ut informasjonen dere trenger i pågående saker?
– Det er hvertfall vår høyeste prioritert at vi klarer å ta vare på den informasjonen vi har samt sikre sakene og rettssikkerheten så godt som mulig. Det tror jeg vi klarer.
Leter etter årsaken
– Politiets IKT-tjenester jobber på bred front for å finne underliggende årsaker til ustabiliteten, og holder etaten løpende oppdatert med status, sier fungerende IKT-direktør Wilfried Østgulen i Politidirektoratet til Politiforum.
Systemet kommuniserer også med en rekke av politiets andre datasystemer, men hvorvidt også noen av disse systemene er rammet, er ikke kjent.