Hopp til innhold

Piloter var lei av «å fly i blinde». Så kom Jens med en idé

– Jeg har lurt på hvorfor dette ikke har blitt oppfunnet tidligere, sier pilot i Norsk Luftambulanse, Jens Fjelnset. Han hadde ideen til et system som i dag gir livstruende syke raskere hjelp.

Jens Fjelnset pilot

– Jeg ønsket å gjøre operasjonene våre mer treffsikre, sier Jens Fjelnset. Han har vært pilot i Norsk Luftambulanse i 10 år, og er mannen som sørget for at været i langt mindre grad bremser operasjonene.

Foto: Morten Andersen / NRK

Pilotene og legene i Norsk Luftambulanse er på jobb døgnet rundt for å redde liv. I de mange krevende situasjonene de kommer i, er det én trussel de særlig må kjempe imot: Været.

Pilot Jens Fjelnset var lei av å bli overrasket av tett tåke og brutalt bygevær på vei til oppdrag.

– Hvis vi ikke vet hvordan været er langs ruta eller på selve skadestedet, vet vi ikke hvilken rute vi bør ta. Dermed kan pasienten tape verdifull tid, sier Fjelnset.

Mens han var stasjonert i Ål i Hallingdal, hvor været ofte bremset operasjonene, fikk han en idé.

Bomturer gikk utover pasienten

– Jeg ønsket meg bilder på strategiske steder, slik at vi kunne få fasiten før vi dro – ikke å ha prøvd, sier Fjelnset.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse lyttet til idémakeren, og ga klarsignal til utvikling av et kamerasystem som skulle gi værbilder i sanntid. Fem år etter har stiftelsen brukt 20 millioner kroner på programvaren og de 63 værkamerastasjonene i Norge.

Jens Fjelnset

Pilotene og legene kan klikke seg inn på de blå markørene for å finne ut hvordan været er i sanntid. Pilot Jens Fjelnset er fornøyd med at vi i løpet av året over 80 værkameraer landet over.

Foto: Morten Andersen / NRK

– Værkameraene er våre øyne, sier Fjelnset.

Piloten understreker at han verken har fotokompetanse eller erfaring med programmering. Kanskje er det derfor oppfinnelsen er relativt enkel:

  • En værstasjon er satt sammen av ett til tre kameraer i en boks som står på bakken.
  • Kameraene tar bilder hvert kvarter. Disse sendes til nettbrettet i helikopteret og PC-en i operasjonsrommet.
  • Pilotene og legene ser på bildene, og kan ut fra dem bestemme hvordan oppdraget skal løses best mulig for pasienten.
Værkamera

Værkameraer gjør jobben til ambulansepiloter enklere og tryggere, samtidig som de kan redde liv.

Foto: Thomas T. Kleiven

– Tidligere fløy vi mer på lykke og fromme. Vi tok av, og måtte kanskje snu etter noen minutter eller en halvtime, forklarer pilot Morten Jystad.

Også anestesilege Andreas Krüger forteller om hyppige bomturer:

– Plutselig møtte vi en snøbyge – og måtte snu. Hvis vi ikke hadde planlagt alternativ transport, kunne vi miste tid pasienten trengte på behandling. Slik er det ikke nå lenger.

Værkamera

Slike kamerabokser er strategisk plassert på bakken over hele landet.

Foto: Thomas T. Kleiven

Sparer tid for alvorlig syke

Luftambulansens egne statistikk viser at værkameraene har hatt en tidsbesparende effekt for halvparten av de livstruende skadde eller syke pasientene.

– Værkameraene hjelper oss å ta de beste valgene, sier Krüger.

Med værkameraene kan pilotene og legene tidlig avgjøre om en vanlig ambulanse skal komme helikopteret i møte, eller overta hele oppdraget. Eller om luftambulansen fra en annen base heller bør rykke.

anestesilege Andreas Krüger

– Værkameraene bidrar til at pasientene kommer raskere til sykehus, fastslår anestesilege Andreas Krüger.

Foto: Morten Andersen / NRK

Innen 2018 er omme, har vi over 80 værkameraer i Norge. Og samtidig med utbyggingen, har luftambulansetjenestene i Danmark og Sverige begynt å bruke den norske oppfinnelsen.

– Det er artig å ha vært med å utvikle dette. Vi har vært en god gjeng med dataingeniører og «Petter Smarter» for gjøre dette mulig, sier idémaker Jens Fjelnset.