Hopp til innhold

Pia ga bort brudekjolen sin

Pia Helen Hernes fra Levanger la tirsdag ut et innlegg på Facebook om at hun ønsket å gi bort brudekjolen sin. Etter bare en dag ble kjolen donert bort.

Brudebilde

Pia Helen Hernes ønsket å glede noen med å gi bort brudekjolen sin.

Foto: Privat

Pia fikk selv kjolen i bryllupsgave og ønsket å gi den samme gleden hun hadde til noen andre.

– Det er bestandig artig å gjøre noe positivt for andre, forteller Pia til NRK.

Brudekjole

Innlegget på Facebook fikk flere positive tilbakemeldinger.

Foto: Skjermdump

Vil glede andre

– Jeg var aldri i tvil når jeg prøvde kjolen om at den skal jeg ha. Men tenkte nå at andre kan få glede av den også, forteller hun.

Det er tre år siden Pia Helen Hernes giftet seg i kjolen, og den har bare tatt plass i skapet siden.

– Jeg får forhåpentligvis ikke bruk for den selv, ler Levanger-kvinnen.

Pia ønsket å spre glede ved å gi kjolen videre til noen som ikke har mulighet til å kjøpe kjole selv. De som fikk kjolen hadde tenkt å gifte seg for tre år siden, men forskjellige omstendigheter og økonomi førte til utsettelse av bryllupet.

– Det er stor forskjell på rik og fattig i Norge. Merker det godt på skolen blant annet, siden jeg har tre barn selv. Det merkes også hos voksne, sier Pia.

Hun har fått flere fine tilbakemeldinger på innlegget. Hun ønsker at flere gjør det samme, og gir bort til folk som sliter økonomisk.

– Det er mange som har dårlig råd, og jeg synes det er flere som skulle gitt litt videre, mener hun.

Ny kunngjøringstavle

Haugsbakken ved NTNU

Halvdan Haugsbakken forsker på sosiale medier ved NTNU.

Foto: Privat

Halvdan Haugsbakken forsker på sosiale medier ved NTNU i Trondheim, og forteller at det er engasjerende poster som denne som setter brukerne på Facebook i sving.

– Det får en viral effekt. Det som oftest skaper en delingseffekt er at du har empati med saken eller at det kan være noe som har med det nære å gjøre, noe med dyr, at det er morsomt eller unike fenomener, forklarer Haugsbakken.

Det å dele noe på sosiale medier er blitt stadig mer vanlig. Sosiale medier brukes derfor veldig mye til å mobilisere folk.

– Det fungerer ganske enkelt som en ny kunngjøringstavle, i stedet for å annonsere gjennom en avis, sier forskeren.