I dag er det ikke mulig å reise rundt på norske veier uten å høre lyden fra en Harley. Det klassiske dunket fra den amerikanske jernhesten er overalt, og sykkelen er akseptert i alle samfunnslag. Men sånn har det ikke alltid vært. Han som kjøpte den første nye Harleyen i Trondheim på syttitallet, kunne fortelle at enkelte spyttet både på han og sykkelen. Lite visste vel han om hvor populær sykkelen skulle bli.....
Har sjel
Å forklare hva som er sjela til en Harley-Davidson er nok litt vanskelig. På mange måter er det en livsstil. Du kler deg etter bruken av sykkelen, klær som skal være praktisk, men samtidig ha ett røft ytre.
Sykkelen skal være preget av livet den lever. Brukes sykkelen som livsstil, er den gjerne litt sliten i lakk og chrom etter ei stund. For du bruker ikke mer enn nødvendig av tid til vask og stell utenom det som dreier seg om det tekniske. Sykkelen gjenspeiler hvem du er. Og der er Harleyen unik.
Årets treff
Turen går til Lillehammer hvor motorsykkelfabrikkens norske representant arrangerer det årlige treffet. Og jeg er ikke alene. Flere hundre sykler lines opp utenfor ett av byens hoteller hvor det hele skal avvikles i løpet av ei lang helg.
Ved siden av hotellet er det en egen campingplass for de som vil være ekte cowboyer. Her står teltene tett og den trønderske delegasjonen er en av de de største. På mange måter var Trondheim en av de byene som var tidligst ut med Harley-Davidson. I dag er det 100 trønderske medlemmer av Harley-Davidson Owners group, eller HOG som det er forkortet til. Den trønderske avdelingen heter Chapter 5.
Men det er vanskelig å finne Harleysjela her. Som en bergenser treffende uttrykte det: Han hadde ventet fest, damer og rock`n roll, men endte opp med pins og t-skjorte.
På selveste 100-årsjubileet til Harley-Davidson skal treffet arrangeres i Trondheim. Da forventer optimistene enda flere sykler, og jeg forventer mer Harley sjel....
Med Harley hilsen fra
Ståle Tonning