Norges Skiforbund og de norske verdenscuparrangørene i langrenn, hopp og kombinert forrige sesong har fått oversendt undersøkelsen.
Infront har de internasjonale rettighetene i de fleste land og de bekrefter kjempeinteresse for nordiske grener. Særlig vekker NRKs sterke nasjonale tall oppsikt. Etter VM i Oslo 2011 har dessuten tallene fortsatt å stige. Det er spesielt.
– Vi har sett at interessen for langrenn øker i Norge. Dette bekrefter også NRKs seertall fra i vinter. Markedsandelen i snitt på hvert eneste verdenscuprenn i langrenn var på over 67 prosent. Under Tour de Ski var snittet på 77 prosent. Dette er 10 prosent høyere enn i VM-året 2011. Dette er fantastiske tall, sier arrangementskonsulent i Norges Skiforbund, Øistein Lunde.
Samlet sett har seertallene i langrenn gått ned de siste årene internasjonalt, men interessen i Norge er økende. Mens markedsandelen i Tyskland ligger på cirka 15 prosent, er den på cirka 50 prosent i snitt i Sverige.
LES: Historisk kombinertrenn i Granåsen
Hopp fører an internasjonalt
Interessen for hopp er størst blant FIS-disiplinene. Hoppsportens sterke vekst som internasjonal TV-idrett var oppsiktsvekkende i sesongen 2013/2014 og forrige vinter var hoppinteressen enda større.
I Norge var markedsandelen i snitt på hvert eneste verdenscuprenn i hopp på 38 prosent for NRK. Slovenia har den høyeste markedsandelen i hoppsirkuset (48 prosent).
Nyttårshopprennet i Garmisch-Partenkirchen er fortsatt det mest sette rennet i hopp. 20 millioner fulgte det tradisjonelle rennet. Også Holmenkollrennet hadde meget gode TV-tall. Rundt 16 millioner fulgte «Holmenkollsøndagen» foran TV-skjermen. Bortsett fra rennene i den tysk-østerrikske hoppuken var dette det mest sette rennet.
Rennene fra Lillehammer hadde også godt over 10 millioner TV-seere i snitt, mens skiflygingsrennene fra Vikersund hadde enda flere.
– Vi gleder oss over at Lillehammer, Vikersund, Granåsen, Drammen og Holmenkollen kan vise til slike sterke TV-tall. Dette viser at de norske arrangementene står sterkt i utlandet, sier Lunde.
LES: Graabakk mister deler av sesongoppkjøringen
Gode tall for kombinert
Markedsandelen i snitt på hvert eneste verdenscuprenn i kombinert (langrennsdelen) var på 43 prosent på NRK, mens 38 prosent fulgte hoppdelen. Dette er også imponerende høye TV-tall. Over 2 millioner fulgte kombinertrennene (langrennsdelen) i snitt i Tyskland.
Søndagsrennet (7. desember) på Lillehammer samlet 7,5 millioner foran TV-skjermen (langrennsdelen), mens over 5 millioner gjorde det samme i Granåsen på en hverdag. Dette er imponerende høye TV-tall for kombinert.