Utleien av Trondheim kommunes bysykler går bedre enn det har gjort på lenge. Før slet de med hærverk og tyveri med syklene, med det er det en slutt på nå.
– Det har vært en suksess. Og Trondheim har hatt det lengst levende bysykkelsystemet i hele verden tror jeg, vi begynte i 1998, sier Svein Bjørn Vodahl som er sjefsingeniør i Trondheim kommune.
Abonnement ble løsningen
Han forteller at det er etterspørsel etter å få utvidet sykkelutleien, og at flere ønsker å få til et større system. En av grunnene til at det går bedre med bysyklene er fordi kommunen har gått vekk i fra gratis utleie og over til et lukket system. Er årsabonnement på en sykkel koster 120 kroner.
- Les også: Her er det best å leie bysykler
Før var det slik at man kunne putte en 10-kroning på sykkelen, også tok man den med seg. Da kunne ikke kommunenvite hvem som hadde tatt ut sykkelen, og dette kunne føre til at sykkelen ikke ble levert tilbake.
– Nå har vi et id-system som gjør at vi vet hvem som tar ut sykkelen. Vi har også en grense på at sykkelen skal være tilbake etter tre timer, sier Vodahl.
Har 700 brukere
Han forteller at om du leverer sykkelen for sent får du en prikkbelastning, og om den ikke leveres tilbake må man betale verdien av sykkelen som er på cirka 3500 kroner.
Slik systemet er i dag så finnes det 20 utleiestasjoner, med ca 150 sykler ute til en hver tid.
– I juni i år hadde vi cirka 700 registrerte brukere som betaler abonnement. Vi ser for oss at vi trenger 750 sykler, som vi kan plassere ut med en jevn avstand og i nærheten av viktige målpunkt, som arbeidsplasser, parkeringshus og kollektivknutepunkter, sier Vodahl.