Hopp til innhold

D.D.E.-Bjarne advarer mot bruk og kast

Nær 40.000 biler vrakes nå her i landet uten at det gjøres noe for å ta vare på bildelene. – Ei trist utvikling i bruk- og kastsamfunnet, sier bilopphugger Bjarne Brøndbo.

Bjarne Brøndbo

Bilopphugger Bjarne Brøndbo mener altfor mange bildeler blir kastet i Norge. Nå ønsker han at flere satser på gjenbruk.

Foto: Sindre Øye Helgheim

Han mener det som skjer er ei ønsket utvikling fra sterke kapitalistiske krefter, som overhodet ikke er opptatt av miljøet.

30 prosent rett i pressa

Tall fra 2012 viser at nær 30 prosent av alle vrakede biler nå kjøres rett i pressa, uten at noen av delen blir tatt vare på.

På Namdal Bilopphuggeri på Skage i Overhalla jobbes det med bilvrakene på tradisjonell måte. Bildeler som kan selges igjen blir plukket ut før bilen presses sammen.

– Vi solgte brukte bildeler for 18 millioner kroner i fjor, og mener det er et marked for dette. Derfor er det trist at myndighetene med åpne øyne lar aktører med null fokus på gjenbruk spise seg inn i markedet, mener Bjarne Brøndbo.

Brøndbo mener enkelte i bransjen kan ha økonomiske motiver for å sende fullt brukbare bildeler rett i pressa.

Hos Norsk Gjenvinning er kommentaren kort og godt at konsernet prioriterer industrialiserte løsninger for gjenvinning av metall. Selskapet erfarer at dette er mer effektivt, lønnsomt og bærekraftig på lang sikt.

– Brøndbo tar feil

Erik Andresen

Direktør Erik Andresen i Autoretur mener Bjarne Brøndbo tar feil når han sier det ligger økonomiske motiver bak å vrake fullt brukbare bildeler.

Foto: Bilimportørenes landsforening

Direktør Erik Andresen i selskapet Autoretur mener Brøndbo tar feil.

– Det er bare tull. Det er ingen i bilbransjen som har noe horn i siden til biloppsamlernes virksomhet i det hele tatt. Jeg har jobbet med biler i 30 år, så det er bare tull, sier Andresen til NRK.

Han sier det er en frivillig sak å samle inn gamle biler, og virksomheten er basert på vanlige forretningsmessige vilkår.

– At noen av oppsamlerne ikke bil drive med brukte deler, vil jo være opp til hver enkelt å vurdere. Det har ikke noe med bilprodusentene å gjøre i det hele tatt, sier Erik Andresen.

Bjarne Brøndbo har i dag 50.000 bildeler på lager, og han tror dette er framtida.

– Jeg gjør det, selv om økonomien i Norge i dag er så god at vi kan kaste mer enn før. Men det kan nok komme andre tider her også. Og det vi selger havner jo til gjenvinning til slutt. Det blir til stål, men da er delene utslitte, understreker bilopphuggeren på Skage.