Hopp til innhold

Ønsker én time reisetid med tog mellom Trondheim og Steinkjer

Administrasjonen i det nye Trøndelag la i dag frem forslaget til det nye fylkets samferdselsstrategi. Hovedsatsingen er tog med én time reisetid mellom Trondheim og Steinkjer innen 2030.

Strategi for samferdsel i Trøndelag

Slik ser administrasjonen i nye Trøndelag for seg samferdselstilbudet for Trøndelag.

Foto: Trøndelag fylkeskommune

– Hovedsatsinga er å få til et intercity-tilbud mellom Trondheim og Steinkjer. Det er mellom Trondheim og Steinkjer de tyngste reisestrømmene går, og det er bare med tog vi kan greie å få det til en times reisetid, som er akseptabel pendleravstand, sier påtroppende direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem.

Sammen med påtroppende fylkesrådmann, Odd Inge Mjøen, la de i dag frem sitt forslag til samferdselsstrategi for Trøndelag mot 2030.

– Tog i intercity-standard, vil si ofte og raskt, og er en av hovedbjelkene i strategien.

Vil ha det klart innen 2030

Solem forteller at de ønsker å ha reisetiden ned til én time innen 2030.

– Spør du jernbanedirektoratet så vil de nok si 2040-50, men vi mener det må være innen 2030, sier Solem.

– Det kommer til å bli bygd langt bedre veier mellom Trondheim og Steinkjer i løpet av 20-tallet, og hvis det ikke da er et godt togtilbud på den strekningen når fire felt står klar, tror vi veiene må fylles opp med busser. Og det vil vi ikke.

Odd Inge Mjøen og Erlend Solem

Påtroppende fylkesrådmann i Trøndelag, Odd Inge Mjøen og påtroppende direktør for samferdsel, Erlend Solem.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

– Partymiks i distriktene

I og rundt Steinkjer og Trondheim, og kanskje andre byer i fylket, ser de for seg et buss-system, som de kaller «metro». Dette skal være supplert med gåing, sykkel, samkjøring og bildeling.

Hvilke byer som skal ha «metro» skal avklares i forbindelse med regionanbud i 2021.

I distriktene er planen å få til en miks, forteller han.

– En miks mellom regionbusser, skoleruter, bestillingstransport og samkjøringsløsninger eller bildelingsløsninger. Så der blir det en partymiks med alt.

Foreslår at AtB får ansvar for kollektivtransporten

Administrasjonen foreslår også å gi AtB ansvar for hele kollektivtilbudet i Trøndelag.

– Vi er avhengig av gode selskaper som gir gode anbud på de ulike pakkene som skal ut i markedet etter hvert, sier Mjøen.

– Hva skjer med Trønderbilene da?

– Trønderbilene har skjønt det med sammenslåing lenge før fylkene gjorde det. Trønderbilene har kontrakter i Trondheim og har vært der i mange år, sier Solem.

– Så Trønderbilene var de første som egentlig slo sammen Trøndelag. De har tatt deler av Sør-Trøndelag allerede.

Planen til administrasjonen skal behandles politisk før den eventuelt blir vedtatt.