På slutten av 1980-tallet sto Jonas Fjeld uten platekontrakt og karrieren som artist så alt annet enn lys ut.
– Det plaget meg ganske mye å se at ingen plateselskaper ville gjøre noe mer med Jonas Fjeld og bandet hans. Samtidig hadde jeg hadde penger på bok for første gang siden konfirmasjonen etter å ha hatt suksess med en revy, sier Ole Paus.
Måtte synge på norsk
Dermed tilbød han å betale for innspillinga av ei plate, men kravet var at han skulle skrive alle tekstene – og de skulle være på norsk.
– Han likte det jeg holdt på med og hadde lyst til at jeg skulle synge på norsk. Det var edelt gjort. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville brukt sparepengene mine på meg, sier Jonas Fjeld.
Men da plata var ferdig, oppstod et uventet problem. Ingen musikkselskaper ville distribuere Jonas Fjelds plate. Til slutt måtte Ole Paus legge press på EMI som han selv var tilknyttet. Hvis ikke de ville gi ut musikken til Jonas Fjeld, ville de heller ikke få hans ferske plate. Slik fikk Jonas Fjelds første soloalbum på norsk «Svært nok for meg» distribusjon.
– Jeg hadde troa, men jeg visste ikke om det ville gå bra. Pengene ble brukt i gleden av å være med på å skape noe og være med på å forme en fremtidig artist – og ikke minst få ham over språkbarrieren, sier Ole Paus.
Fra alt til ingenting
En av låtene på plata var «Engler i sneen». Den ble en hit – den største suksessen Jonas Fjeld har hatt noensinne. Karrieren var reddet.
– Den snudde opp ned på alt. Det gikk fra ingenting til alt på noen få måneder, oppsummerer Jonas Fjeld.
Ole Paus er den dag i dag fortsatt fornøyd med at han brukte sparepengene sine på kameraten. Senere overførte han også alle rettighetene til han.
– Jeg er innmari glad for at jeg gjorde det. Vi er fra en annen generasjon. Det å dele med de som har mindre enn deg faller ganske lett. Jonas Fjeld fikk et nytt liv.
Har du opplevd godhet?
eller i sosiale medier ved å bruke #nrkgodhet.