Olaf Ottersbo tok av fra Ørland flystasjon med sin privateide Cessna 172 klokken 14.27 våren 22. mai i 1977. Der slutter alle sikre spor. Saken er et uløst mysterium, og det finnes en rekke teorier om hvor Ottersbo og flyet havnet.
Nå skal Fosna-Folket forsøke å oppklare det 40 år gamle mysteriet.
Det skriver lokalavisen i en pressemelding.
– Søket vil bli gjennomført en gang i høst i sjøen ved Mølnbukt i Agdenes, skriver redaktør Alexander Killingberg, som sammen med journalist Erik Eikebrokk nå graver i det gamle forsvinningsmysteriet.
– Jeg hørte om saken første gang for fire–fem år siden mens jeg jobbet i Adresseavisen. Siden den gang har jeg hatt lyst å gjøre noe med det. Vi var i gang for tre år siden, men da fikk vi ikke tak i de dokumentene vi trengte. Men nå er vi endelig i full gang med prosjektet, sier Killingberg til NRK.
Se lenker til allerede publiserte saker nederst i artikkelen (krever innlogging).
Avisa har nå gjennomgått politietterforskningen og havarirapporten fra den gang flyet forsvant. I tillegg har de intervjuet Ottersbos familie og venner samt bekjente fra flymiljøet.
Ingen spor, ingen rapporter
Statens havarikommisjon for luftfart kjenner ikke til en lignende sak i nyere tid i Norge, skriver lokalavisen.
– Etter ulykken sa en da 57 år gammel dame så «noe» som falt ned i sjøen utenfor sitt hjem ved Mølnbukt i Agdenes på det aktuelle stedet. Kvinnen var ikke sikker på hva hun så, men beskrev det som noe blått og hvitt. Ottersbos fly hadde de samme fargene. Det ble dykket i sjøen utenfor Mølnbukt i 1977, men ingenting ble funnet, heter det i pressemeldingen.
Nåla i høystakken
Bedriften Norsk Havservice AS har sagt seg villig å bidra til et nytt søk etter flyet.
Redaktør Alexander Killingberg i Fosna-Folket synes det er svært interessant at avisas fokus på saken fører til at man får gjennomført et nytt søk.
– Uten Norsk Havservice hadde vi vært sjanseløse. All honnør til dem for at de blir med på dette, sier Killingberg til NRK.
– Å lete etter Ottersbo og flyet er virkelig som å lete etter nåla i høystakken. Muligheten for å finne noe, er hundre prosent avhengig av hva det var det sentrale vitnet i saken observerte. Dersom hun så Olaf Ottersbos flystyrt, er muligheten der. Da er strømmene i sjøen det andre store usikkerhetsmomentet. Hvor langt fra krasjstedet kan flyet ha drevet i sjøen? Vi gjennomfører søket fordi vi tror det er mulig å finne noe. Vi vil uansett kunne utelukke et område, påpeker Killingberg.
Under finner du lenker til de sakene Fosna-Folket allerede har publisert (krever innlogging).