Også reduserte kostnader er med på å øke resultat, ifølge Polaris Media, som er inne på eiersiden i aviser fra Gudbrandsdal og Sogn og Fjordane i sør til Finnmark i nord. Konsernets største avis er Adresseavisen.
Selskapet hadde annonseinntekter på papir på 189 millioner kroner i fjorårets tre siste måneder, ned fra 203 millioner kroner i samme periode året før. For digitale annonser økte inntektene fra 38 til 46 millioner kroner.
Satser på digitale innholdsprodukter
Opplagsinntektene for papir falt marginalt, fra 124 til 123 millioner kroner, mens digitale opplagsinntekter økte fra 1 til 2 millioner kroner.
– Medieselskapenes viktigste oppgave er å videreutvikle innholdsproduktene i et mediemarked i stadig forandring. Det vil vi gjøre ved å forbedre våre digitale innholdsprodukter og ytterligere øke effekten av våre digitale annonseprodukter. Vi har flere prosjekter på gang som skal bidra til fortsatt betydelig vekst i digitale inntekter, sier konsernsjef Per Axel Koch i en kommentar til kvartalsrapporten.