Hopp til innhold

Ny bomring i Trondheim

Det er nå et bredt politisk flertall for å etablere en ny bomring i Trondheim.

Kart over bomringene i Trondheim
Foto: Grafikk: Tuva Tagseth

Fra 1. januar neste år kommer det åtte nye bomstasjoner sør og øst for byen.

Saken blir vedtatt i bystyret denne uka, og det rødgrønne flertallet har fått med seg Venstre, KrF og miljøpartet De Grønne om saken.

I følge Adresseavisen vil det koste fra fem til 13 kroner å passere bommene, avhengig av hvor og når det kjøres.

Satt langt inne

Ordfører Rita Ottervik erkjenner at bommen i Okstadbakken har vært tung å akseptere.

-Bommen i Okstadbakken har vært en utfordring for oss , mens vi tidlig aksepterte av vi måtte ha egenfinansiering i form av bompenger for å få bygd blant annet den nye brua på Sluppen. Men når staten ikke stiller med midler til nødvending veiutbygging i Trondheim, fant vi ut man må ”ta til vettet, den som kan”. Uten denne ene bommen ville vi vært nødt til å si nei til hele pakken, og det ville være en for høy pris å betale, sier hun til avisen.

Rushtidavgift

Bomstasjonen i Okstadbakken vil ha lik pris hele døgnet, mens passering gjennom de andre bommene, vil ha en såkalt rushtideffekt.
Rushtideffekten vil innbringe 13 millioner kroner, mens det vil være billigere på ettermiddagen. Lavest pris vil være i helgene og på kveldstid.

Bommene skal finansiere nye veger og miljøtiltak, og skal stå i femten år.

Her kommer bommene

E6 Okstadbakkene
E6 og Rv 707 sør for Klett
Sluppen bru
Osloveien
Fosseveien
Malvikveien ved Væretrøa
Ranheim (eksisterende)