– Det er litt greit at ingen av dem jeg spiller mot vet at jeg har laget dette. Det er så flaut å tape, ler Martin Nybø Vagstad (23).
Han og fem andre NTNU-studenter var lei av at de aldri fant gode nok multiplayerspill til mobilene sine.
De valgte å gjøre noe med det selv, og endte opp med å lage mobilspillet Fun Run – et kappløp der man konkurrerer med andre spillere om å komme først til mål.
– Vi prøvde å lage noe som vi kunne tenke oss å spille selv, forteller Vagstad.
– Langt over all forventning
Men det har vist seg at det ikke bare er de seks guttene bak Fun Run som liker spillet.
I forrige uke toppet kappløpspillet Apples liste over de mest nedlastede gratis-appene i USA.
I skrivende stund ligger de som nummer tre på lista, fortsatt foran store navn som Youtube og Angry Birds.
– Det er først og fremst avhengighetsskapende, men også et ganske morsomt og bra spill, sier Birgit Jegleim, som er en av dem som har lastet ned spillet på sin mobil.
Til nå har fire millioner mennesker over hele verden gjort det samme som henne.
Tallet stiger for hver dag.
– Det er langt over all forventning. Det er utrolig gøy, men også litt bekymrende for oss som skal prøve å få dette til å funke på baksiden, sier Vagstad, som kjenner at det tynger med et ansvar om å få et så populært spill til å fungere.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Flere tusen timers jobb
Inne i et grupperom på NTNU har han og de fem andre studentene brukt over 5000 timer foran dataskjermen for å utvikle mobilspillet.
De har samarbeidet på tvers av fag, og har laget både grafikk og lyd selv. At resultatet ble en topplassering i USA, gjør professor Alf Inge Wang veldig stolt.
Han har undervist studentene i spillutvikling, og forteller at det er første gang en norsk app har gjort det så bra i Statene.
– Det er ekstremt stort. Å komme på topplista i USA med musikk er jo kjempesvært, og det er jo det samme innen spillutvikling. Det er helt fantastisk, sier han til NRK.
NTNU hevder seg i spillmarkedet
Gjengen bak Fun Run er ikke de eneste NTNU-studentene som har hatt suksess med mobilspill.
Ordspillet Wordfeud, som slo an over hele verden i 2011, ble også utviklet av en tidligere student ved universitetet i Trondheim.
Wang mener de to eksemplene viser at undervisning gir resultater.
– Fokuset på spillutdanninga ved NTNU er å lage nye bedrifter som kanskje tenker litt nytt. Vi utdanner folk som kan lage ting selv, og som kan bruke spillteknikken på en litt ny måte og teste ut nye konsepter.
Ofrer juleferien
Mens de fleste andre studentene ved universitetet nå tar juleferie, må utviklerne av Fun Run bruke jula til å passe på den nye bedriften.
Så langt ligger mobilspillet på en 12. plass i Norge, men bruken er økende også her hjemme.
Og gjengen bak får nå betalt for de mange timene foran dataskjermen.
Wordfeud-utvikler Håkon Bertheussen har tjent over 17 millioner kroner på sitt mobilspill, og nå begynner også Fun Run å merke at det tikker inn beløp på kontoen.
Men hvor mye de seks studentene har tjent på spillet, vil de ikke oppgi.
– Det kommer inn litt penger, er alt Vagstad vil si om den saken.