Rapporten er et svar fra NSB på en utredning av tyske VWI. NSB mener at tyskerne har vært for defensive i sin vurdering av innføring av høyhastighetstog i Norge, både når det gjelder passasjertall og fordeler med lavere klimautslipp.
VWI anslår årlige inntekter på ruten Oslo-Trondheim til 539 millioner kroner i året. NSB mener imidlertid at tallet vil være nærmere 1,4 milliarder kroner.
Med en reisetid på under tre timer, vil dessuten markedsandelen på strekningen ligge på 80-90 prosent, mener NSB. NSB mener derimot at tyskerne har vært for optimistiske når det gjelder togenes topphastighet. NSB mener toppfarten bør være 250 kilometer i timen, og at det vil kreve en svært stor opprustning av det fysiske tognettet.
Sterkt argument
Fylkesordfører i Sør- Trøndelag, Tore O. Sadvik mener at denne rapporten styrker argumentene for et lyntog mellom Trondheim og Gøteborg via Oslo.
- Rapporten understreker at toget vil kunne konkurrere ut fly som viktigste transport mellom Trondheim og Oslo. Dette er framtidsrettet klima- og transportpolitikk, sier Sandvik.
Nå går utfordringen til de politiske partiene som er inne i sine programprosesser, slik at de kan løfte temaet inn i sine partidebatter.
Noen oppgaver først
Det vil være nærmest umulig å ha høyhastighet på samme spor som godstog og tog som går på korte strekninger, og forutsetningen for å satse på høyhastighetstog i Norge er at det først bygges dobbeltspor som tåler over 200 kilometer i timen mellom Oslo og Sarpsborg, Hamar og Skien, mener NSB.
NSB mener i rapporten at det er nødvendig med halvtimesruter i rushtiden for å kunne konkurrere med fly på strekningen Oslo-Trondheim, skriver Aftenposten.
Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet opplyser at alle eksisterende planer legger opp til å prioritere dobbeltspor til Sarpsborg, Skien og Hamar først.
(NTB/NRK)