Det har vært mye negativ omtale av Petter Northug etter at han kjørte med promille og vraket bilen sin i Trondheim.
Men tidligere reklamemann og nåværende rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, tror Northug bare har kommet sterkere ut av situasjonen.
– Jeg tror ikke det vil ha noe å si for Northug. Snarer tvert imot. Merkevaren til Northug har aldri vært bedre.
– Northug har fått mye oppmerksomhet, og han får mer og mer sympati fra folket, sier Blindheim.
Northug får sympati
I lang tid har det vært jobbet med å lansere Northugs egne produkter i butikkene. Hva slags produkter det er snakk om, har vært hemmelig.
– Det er ingen planlagte produkter akkurat nå, skriver Petter Northugs manager Are Sørum Langås i en SMS til NRK.
Blindheim tror også det norske folk har tilgitt Petter, og at produktet vil selge godt hvis det kommer i butikkene.
– Hvis man ser på meningsmålingene og det som skrives, kan det virke sånn. Jeg tror Northug har mer sympati enn han noen gang har hatt.
– Det er også en kjent sak at Norge er god til å tilgi tidligere synder, så jeg tror produktet vil gjøre det bra.
Tidligere har idrettsprofiler som Bjørn Dæhlie og Kari Traa satset på egne merkevarer. I utlandet er David Beckham og Björn Borg kjent for det samme.
Usikkerhet rundt Northugs produkt
Skistjernen har selv vært med på prosessen å utvikle logoen til produktene, og har også søkt om enerett på å bruke varemerket Petter Northug.
Søknaden favner over hele 14 kategorier, som inkluderer øl, mineralvann, syltetøy, sportsutstyr, eiendom, juletrepynt og diverse apper.
Northug har også lansert flere produkter i samarbeid med Coop.
Selv om de nye produktene lar vente på seg, vil de fortsette å selge T-skjorter med Northug.
– T-skjortene har ligget for salg i vinter og vi har foreløpig ingen andre planer enn å fortsatt ha dem, sier Langås.
Langås er heller ikke sikker om produktet vil bli en realitet.
– Helt uavhengig av hendelsen, er det for tidlig å si om det blir noe av, avslutter Langås.