Trøndersk oljefilm til topps i Cannes

Torsdag dro det digitale kommunikasjonsbyrået Headspin hjem en av de mest prestisjefylte prisene under Corporate Media & TV Awards i Cannes. Nå vil de gjøre Trondheim til et sentrum for god kommunikasjon.

– Det betyr alt i verden for oss å vinne denne prisen, sier Øyvind Krag Ingul til NRK.no.

Headspins administrerende direktør visste på forhånd at firmaet fra Trondheim hadde danket ut over 700 bidrag fra 40 land da han og andre representanter fra kommunikasjonsbyrået reiste ned til Cannes denne uka.

Allerede i september var det klart at informasjonsfilmen "The Norwegian Oil Adventure 2012" (se video over), som forteller historien om oljeselskapet Det norske, i det minste var sikret sølv i to kategorier under prisutdelingen.

Da prisene ble delt ut torsdag gikk Headspin til topps i kategorien for "Beste animasjon, grafikk og spesialeffekter".

– Opplevelsen var alt du kunne drømme om. Det var rød løper, smoking, masse folk og fantastisk stemning. Å oppleve at vårt navn ble ropt opp som vinner av en av de aller gjeveste prisene var jo fantastisk, sier Ingul.

Du kan se vinnerfilmen i toppen av denne artikkelen.

– Bra for hele bransjen i Trondheim

Corporate Media & TV Awards

Her er beviset på de to prisene som prydet bordet til Headspin under utdelinga på Corporate Media & TV Awards.

Foto: Headspin
Njål Brekke og Øyvind Krag Ingul

Allerede i september fikk medeier Njål Brekke (t.v.) og administrerende direktør Øyvind Krag Ingul vite at Headspin skulle til Cannes for å motta pris.

Foto: Peter Breivik / NRK

I tillegg til topprisen sikret Headspin sølv i kategorien "Intern kommunikasjon".

De to internasjonale prisene kommer godt med for flere av dem som er i kommunikasjonsbransjen i trønderhovedstaden, mener Ingul.

– Det er utrolig artig at det går an å komme fra Trondheim og hevde seg her. Det viser at det er flere som kan gjøre det, og det tror jeg også høyner kvaliteten på både byråene i Trondheim og jobbene som blir levert.

Merker allerede økt interesse

For Headspin selv er det ingen tvil om at prisene har sin effekt.

– Vi ser allerede nå at det har store ringvirkninger. Etter at vi ble nominert har vi hatt stor pågang fra nye kunder. Vi har veldig mange leverandører som gjerne vil jobbe med oss og vi har fått veldig mange nye jobbsøkere.

Nå har de fått smaken av suksess, og Headspin har satt seg store mål for tida framover.

– For å si det sånn; dette ga mersmak, og vi har ikke tenkt å gi oss her. Vi ønsker å bidra til at Trondheim blir et sentrum for god kommunikasjon, og vi har tenkt å lede an mot det målet, sier Ingul.