NRK Meny
Normal

– Alle som prøver kommer tilbake med et salig smil om munnen

Salget av elsykler har tatt av denne sommeren, og transportmiddelet er i ferd med å bli et reelt alternativ til bil og kollektivtransport.

Elsykler

Den tradisjonelle sykkelen har fått konkurranse med elsykkelen, som blir stadig mer populær blant det norske folk.

Foto: Ståle Tonning / NRK

Innen året er omme vil det rulle rundt 40.000 elsykler på norske veier, ifølge bransjen selv. Til sammenligning er det 90.000 elbiler på veiene i år.

– De fire siste årene har det vært en dobling av elsykler hvert eneste år, forteller seniorrådgiver i Norsk elbilforening, Hulda Tronstad.

– Elsykkel er virkelig i ferd med å bli et akseptert transportmiddel for folk.

Avhengighetsskapende

Tronstad tror noen av grunnene til at elsykler har blitt så populære er fordi en elsyklist kommer seg lett og raskt frem, og fordi det er gøy.

Det er nesten avhengighetsskapende, for når du først har begynt å bruke elsykkel, så må du fortsette.

Hulda Tronstad
Elsykkel

Kan dette bli det nye populære? Hør hvordan det gikk da reporter Ståle Tonning prøvde denne elsykkelen sammen med daglig leder i Sykkelpikene, Peter Lütken, i radioreportasjen lengre ned.

– Alle som prøver elsykler kommer tilbake med et salig smil om munnen fordi det er så morsomt, sier Tronstad, som legger til at elsykkel er på vei til å etablere seg som et reelt alternativ til bil og kollektivtransport.

– Samtidig er det noe de aller fleste av oss klarer å mestre, uansett hvilken form du er i, sier hun.

Når de nasjonale målene

Den nasjonale transportplanen for 2010–2019 har som mål at åtte prosent av Norges befolkning skal sykle innen 2019, mens i byene er målet mellom ti til 20 prosent.

I 2009 syklet kun fire prosent av Norges befolkning, men populariteten til elsykkelen kan gjøre at målene nås raskere enn forventet.

– Vi har lenge slitt med å få folk over på sykkel, men elsykkel gjør at vi klarer å nå de nasjonale målene mye raskere, fordi det er et transportmiddel som folk har bruk for og har lyst til å bruke, forteller Tronstad.

Hør hvordan det gikk da P1+ var med som passasjer på elsykkel:

Sykler oftere, lengre strekninger og en lengre sesong

En elsykkel brukes som en vanlig sykkel, men hjelper til i bratte bakker og på lengre turer. Motoren kan hjelpe til opp til 25 km/t, og det kreves ikke noe førerkort for å bruke den.

Selv om sykkelen har motor, er den et godt alternativ til både vanlig sykkel og andre transportmidler, ifølge Tronstad.

Informasjonssjef i Syklistenes Landsforening Hulda Tronstad

Hulda Tronstad i Norges elbilforening, mener elsykkel er et godt alternativ til andre transportmidler.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Undersøkelser viser at du sykler oftere, lengre strekninger og har en lengre sesong med elsykkel sammenlignet med en vanlig sykkel, sier hun.

– Forskjellen mellom å kjøre elsykkel og bil er ekstremt stor, og totalt sett har elsykkel en større helsefordel enn mange andre transportmidler.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.