Hopp til innhold

Netcom legger seg flat etter navnekrøll

NetComs nye reklame om dekningsnytt i Nord-Trøndelag skapte reaksjoner hos mange.

Namsskogan-netcom

Dette bildet er tatt fra en av Netcoms reklamer.

Foto: Skjermdump

I TV-reklamen sier og skriver NetCom «Namsskogen» i stedet for «Namsskogan». Reklamen ser du her.

En av dem som reagerte var SP-politiker og nordtrønder Marit Arnstad. Hun skrev denne meldingen på Twitter søndag.

Laster Twitter-innhold

Rett skal være rett

Daniel Christiansen fra Namsos var blant flere som reagerte på navnefeilen.

– Jeg syntes det hørtes veldig feil ut når de sa det, og sånne ting bør være riktig, sier Christiansen.

Gjennom en Facebook-melding til NetCom sammenligner han feilen med å skrive «Osle» i stedet for «Oslo». Christiansen mener at i reklame med geografi burde det være enkelt å få fakta på bordet.

– Man må sette det litt på spissen. Men med feilen blir det plutselig en helt annen plass, rett skal være rett, sier han.

(Artikkelen fortsetter under):

Klar over feilen

Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i NetCom forteller at de er høyst klar over feilen og har prøvd å rette opp på best mulig måte.

– TV-reklamen er ferdig for perioden, men annonsen som ligger på Facebook er rettet opp, informerer Scheen.

Hun synes det er bra at folk engasjerer seg og at de sier ifra.

– Vi har fått noen reaksjoner på sosiale medier, så det er et synlig bevis på at folk er opptatt av at navn skal være rett, sier Scheen.

Feilen stammer mest sannsynligvis fra dialektforskjeller, mener kommunikasjonsrådgiveren.

– Det handler kanskje om at det er østlendinger som har lagd kampanjen. Vi får bare beklage til alle i Namsskogan og be om tilgivelse, og takke for tilbakemeldinger, sier hun.

Ser på det positive

Stian Brekkvassmo

Ordfører Stian Brekkvassmo i Namsskogan har fått mange henvendelser om Netcom-reklamen.

Foto: Espen Sandmo, NRK
Turid Bredesen

Daglig leder for Namsskogan Familiepark, Turid Bredesen synes ikke reklamefeilen er noen krise.

Foto: Tone Iversen / NRK

Ordfører Stian Brekkvassmo i Namsskogan kommune har fått flere henvendelser fra folk om reklamen fra NetCom.

– Jeg var på revyfestival på Høylandet i helga, og der var det mange som kom bort å sa ifra om reklamen. I tillegg kommer det en del kommentarer på Facebook, sier ordføreren.

Brekkvassmo sier han har prøvd å ta kontakt med NetCom for å rette opp feilen.

– På den positive siden har vi fått 4G, ler han.

Turid Bredesen, daglig leder i Namsskogan Familiepark, tror ikke det er noen krise at NetCom har skrevet stedsnavnet feil, men hun synes det er litt dumt.

– Vi har blitt litt vant til det. Skogan er jo trøndersk, så det er ikke så rart det blir feil. Men jeg ser at folk reagerer på Facebook, sier Bredesen.