Hopp til innhold

Neppe flere offshore-skip fra Norge

Analytiker Erik Jacobsen tror det blir mindre skipsbygging i Norge i fremtiden. I går ettermiddag ble verftet Noryards Fosen i Trøndelag slått konkurs.

Fosen Yard

Noryards Fosen slått konkurs oktober 2015. Flere norske verft vil slite de kommende årene, sier analytiker.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

– Det er ikke liv laga med verft som bygger offshoreskip i Trøndelag i 2015 og i årene fremover. Det sier analytiker Erik Jacobsen, som jevnlig analyserer verftsindustrien.

Økt konkurranse fra Asia

De siste åtte årene har norsk offshore møtt betydelig økt konkurranse fra de store verftene i Asia. Av alle skip bygget i disse årene har andelen offshoreskip steget fra seks til 18 prosent i dag.

Erik Jacobsen, siviløkonom og dr.oecon.

Siviløkonom og analytiker, Erik Jacobsen, konstaterer at for høy internasjonal konkurranse og et kollapset marked har gjort det vanskelig for norsk verftsindustri.

Foto: Kai M. Myhre / Privat

– Det har ført til at alle store verft i Asia har kastet seg over produksjon av offshoreskip, sier Jacobsen. De bygger nå standardiserte fartøy til en vesentlig lavere pris en hva det er mulig å bygge for i Norge, legger han til.

Samtidig vil det bli bygget færre skip de kommende årene fordi markedet mer eller mindre har kollapset.

– Kombinasjonen av mye hardere konkurranse og et mye dårligere marked gjør at et frittstående verft i Trøndelag ikke har sjanse i den internasjonale konkurransen, forklarer Jacobsen.

Falmende industrieventyr

– Norske skipsverft er egentlig et utrolig industrieventyr, når vi tenker på årene som har gått.

Analytikeren mener verftsindustrien i Norge totalt kan se tilbake på sine beste år mellom 2005 og 2013, med høy vekst og en historisk høy lønnsomhet. Tross det, har ikke alt vært rosenrødt.

– Bergen Group (solgte ut Noryards i 2014; journ.anm.) med flere har likevel ikke klart å tjene penger. Fra og med 2015 og med ventet forverring i 2016, kommer ting til å se helt annerledes ut. Også verftene på Møre som har stått sterkest, vil få veldig tøffer tider fremover.

Ser potensial i spesialfartøy

Til tross for vanskelige utsikter, ser Jacobsen fortsatt potensial i norske verft.

– Det kan være mulig å produsere spesialfartøy til fiskeri -og havbruksnæringen. Ferger til bruk i veisambandet i flere land produseres heller ikke i stor grad ved kinesiske og koreanske verft. Da vil man i større grad konkurrere mot norske aktører, og det kan være mulig å levere med lønnsomhet, forklarer analytikeren.