Hopp til innhold

Når du må ut av tunnelen fortest mulig

Dramatiske tunnelbranner i Norge gjør at sikkerheten skal økes. I dag ble det øvd for å teste ny nødutgang, ledelys og nødstasjoner som skal hjelpe folk å komme fort ut om det brenner i den flere kilometer lange Helltunnelen.

Øvelse tunnel

Dette er bare en øvelse i Helltunnelen på hvordan folk kommer seg fortest mulig ut om det begynner å brenne. Det siste året har det vært omfattende oppgradering av brannsikkerheten i fire tunneler på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Foto: Morten Andersen/NRK

Etter flere større branner som i Gudvangtunnelen og Oslofjordtunnelen er sikkerheten i ferd med å økes i mange norske tunneler.

Røykutvikling er det store problemet om det begynner å brenne i en tunnel etter ei trafikkulykke.

I den nesten fire kilometer lange Helltunnelen og i tre andre tunneler på motorvegen mellom Stjørdal og Trondheim har det pågått omfattende oppgradering av brannsikkerheten hver natt siden mai i fjor til for bare noen uker siden.

Harald Inge Johnsen, Statens vegvesen

Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen sier det handler om å komme fort ut om det blir brann. En omfattende oppgradering bedrer brannsikkerheten i fire tunneler mellom Trondheim og Stjørdal.

Foto: Morten Andersen/NRK

Tester ny rømningsveg

Onsdag ble det øvd på hva nødetatene og hver enkelt kan gjøre om de havner midt i en brann i Helltunnelen.

Dette var en viktig test på at en helt ny rømningsvei i tunnelen og ledelys virker som det skal.

For hver 25 meter i tunnelen er det merket hvor langt det er til nærmeste nødutgang. Det er satt opp 15 nye nødstasjoner med brannslukningsapparater og telefoner. 65 nye overvåkningskamera er montert i Helltunnelen.

Helltunnelen

God merking og ledelys skal hjelpe folk å finne vegen ut om det blir mye røyk og brenner i Helltunnelen.

Foto: Morten Andersen/NRK

Snakk om minutter

Vegtrafikksentralen i Trondheim

Nye overvåkningskamera i tunnelene på E6 mellom Stjørdal og Trondheim gjør at Vegtrafikksentralen her i Trondheim fort kan varsle nødetatene om noe skjer.

Foto: Erling Molt Korsnes / NRK

Det er snakk om minutter for å komme ut raskest mulig etter en brann. Det blir spennende å høre hvordan det har gått på dagens øvelse. Vi skal ha en gjennomgang senere i dag, sier Harald Inge Johnsen, som er ansvarlig for oppgraderingen i fire tunneler mellom Trondheim og Stjørdal det siste året.

Etterpå skal det også skrives en rapport for å se om det er nødvendig å justere beredskapen.

Nyttig å øve

– Det er veldig nyttig å øve. Vi øver på det vi håper aldri skal skje, sier Arild Bjørnås, som er fornøyd etter dagens brannøvelse i Helltunnelen.

Statens vegvesen øvde onsdag sammen med nødetatene, Jernbaneverket, Malvik kommune og Stjørdal kommune.

Omfattende utbedring skal være ferdig på 13 riksvegtunneler bare i Midt-Norge innen 2019.