Etter flere større branner som i Gudvangtunnelen og Oslofjordtunnelen er sikkerheten i ferd med å økes i mange norske tunneler.
Røykutvikling er det store problemet om det begynner å brenne i en tunnel etter ei trafikkulykke.
I den nesten fire kilometer lange Helltunnelen og i tre andre tunneler på motorvegen mellom Stjørdal og Trondheim har det pågått omfattende oppgradering av brannsikkerheten hver natt siden mai i fjor til for bare noen uker siden.
Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen sier det handler om å komme fort ut om det blir brann. En omfattende oppgradering bedrer brannsikkerheten i fire tunneler mellom Trondheim og Stjørdal.
Foto: Morten Andersen/NRKTester ny rømningsveg
Onsdag ble det øvd på hva nødetatene og hver enkelt kan gjøre om de havner midt i en brann i Helltunnelen.
Dette var en viktig test på at en helt ny rømningsvei i tunnelen og ledelys virker som det skal.
For hver 25 meter i tunnelen er det merket hvor langt det er til nærmeste nødutgang. Det er satt opp 15 nye nødstasjoner med brannslukningsapparater og telefoner. 65 nye overvåkningskamera er montert i Helltunnelen.
God merking og ledelys skal hjelpe folk å finne vegen ut om det blir mye røyk og brenner i Helltunnelen.
Foto: Morten Andersen/NRKSnakk om minutter
Nye overvåkningskamera i tunnelene på E6 mellom Stjørdal og Trondheim gjør at Vegtrafikksentralen her i Trondheim fort kan varsle nødetatene om noe skjer.
Foto: Erling Molt Korsnes / NRK– Det er snakk om minutter for å komme ut raskest mulig etter en brann. Det blir spennende å høre hvordan det har gått på dagens øvelse. Vi skal ha en gjennomgang senere i dag, sier Harald Inge Johnsen, som er ansvarlig for oppgraderingen i fire tunneler mellom Trondheim og Stjørdal det siste året.
Etterpå skal det også skrives en rapport for å se om det er nødvendig å justere beredskapen.
Nyttig å øve
– Det er veldig nyttig å øve. Vi øver på det vi håper aldri skal skje, sier Arild Bjørnås, som er fornøyd etter dagens brannøvelse i Helltunnelen.
Statens vegvesen øvde onsdag sammen med nødetatene, Jernbaneverket, Malvik kommune og Stjørdal kommune.
Omfattende utbedring skal være ferdig på 13 riksvegtunneler bare i Midt-Norge innen 2019.