Loven sier at så lenge jernbanen brukes til samfunnsnyttig samferdsel, trenger ikke Jernbaneverket å betale eiendomsskatt.
Namsos kommune mener jernbanen ikke er i bruk, og dermed er skattepliktig. Jernbaneverket insisterer derimot på at strekningen ikke er nedlagt.
Nå blir dette en sak for regjeringen.
– Gjengrodd av trær
Ingen har så langt beskyldt hverandre for å ha en skrue løs i skattetvisten.
Foto: Ellen J. H. OlsenDet siste persontoget kjørte mellom Namsos og Grong nyttårsaften 1977, og de siste årene har det heller ikke gått godstog på jernbanen helt ned til Namsos.
Økonomisjef i Namsos, Kjellrun Gjeset Moan, synes det ser ut som om strekningen er nedlagt.
– I dag er det asfaltert veier over jernbaneskinnene flere steder. I tillegg er banen gjengrodd av trær, sier hun.
Kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland, er av en annen oppfatning. Han understreker at banen ikke er formelt nedlagt.
– Namsosbanen er fortsatt en del av det nasjonale jernbanenettet. Så lenge det ikke er fattet en politisk beslutning om nedleggelse, er det ikke umulig at det blir gjenopptatt trafikk der i framtiden, sier han.
I midten av november ble ei jernbanebru fjernet ved Melhus i Overhalla. Brua ble fjernet og jernbanesvillene løftet vekk, slik at lastebiler kan passere under. Alt kan legges tilbake dersom det skulle bli behov for Namsosbanen igjen.
Vil ha prinsipiell avklaring
I og med at partene ikke har kommet til enighet i saken, har Jernbaneverket søkt råd hos aktuelle departementer.
Jernbaneverket sier de ikke er bekymret for utgiftene, men for at liknende situasjoner skal oppstå i framtiden.
– Vi synes det er viktig å få en prinsipiell avklaring av hva som er riktig i denne sammenhengen, sier Horrisland.
Om det blir skatt eller ikke avgjøres på nyåret.